Veel jongeren ervaren groepsdruk. Ze willen bij de rest horen. Kleding is een van de manieren om connecties te maken. Want ook al zeggen ze “don’t judge a book by its cover”, is dat wel het eerste dat we zien. Microtrends dragen eraan bij dat jongeren koopdruk ervaren. Ze willen erbij horen en dat kan alleen met (bijvoorbeeld) dat ene trendy jasje. Fast fashion merken spelen hierop in. Ze verkopen trendy kleren die van slechte kwaliteit zijn en goedkoop geproduceerd worden. De fast fashion fabrikanten weten dat een product maar kort meegaat, kwaliteit is dus geen prioriteit.
Lees ook: Is de opkomst van Ozempic de neergang van body positivity?
Microtrends hebben een grote invloed op de kledingindustrie. Alle bedrijven willen dat jij de nieuwste trend koopt bij hun bedrijf. Ze produceren zo snel en goedkoop mogelijk en binnen de kortste keren ligt het in de winkel. Iedereen koopt vervolgens deze nieuwe, hotte trend. Het bekende ‘Brazil shirt’ bijvoorbeeld. Op een gegeven moment wilde iedereen dit shirt hebben. Een dagje in Amsterdam en je zag minstens vijf meisjes met hetzelfde shirt. Omdat het zo populair werd, werd het ook steeds minder cool. Het eerst leuke, trendy shirt werd nu als basic gezien. De kast uit met dat shirt. Niemand droeg het meer, het bekende ‘Brazil shirt’ was niet meer cool. De volgende trend is er binnen max een maandje alweer. “Wat maakt dat uit?” Denk je misschien. Dat vertellen we je:
De kledingindustrie heeft een enorme CO2- uitstoot. De textielindustrie is zelfs één van de meest vervuilende sectoren. Er wordt veel te veel kleding geproduceerd, mede door de microtrends. Ook is waterverbruik een deel van het produceren van kleding. Er zijn zelfs shirts die 2.700 liter water nodig hebben om geproduceerd te worden. Een shirt zoals het ‘Brasil shirt’ belandt dan na één of twee maanden in de prullenbak.
Misschien heb je wel is foto’s gezien van bergen kledingafval. Deze foto’s zijn waarschijnlijk gemaakt in derdewereldlanden die worden vervuild door overmatige kledingproductie. De afdankers belanden daar wanneer de westerse landen er geen interesse meer in hebben. Dit wordt elk jaar weer een groter probleem en de microtrends maken dit nog erger.
Meer op Instagram
Fast fashion gaat dus om snelle productie op grote schaal. Het ontwerpen, produceren en verkopen moet daarom allemaal heel snel gebeuren. Hierdoor ontstaat er een druk op de werknemers. Om de bestellingen van grote bedrijven te krijgen, ontstaat er een race naar de goedkoopste aanbiedingsprijs. Fabriekseigenaren betalen hun werknemers slecht en overwerken ze. Bij elke microtrend wordt de cycle erger en erger. Voornamelijk in derdewereldlanden worden arbeiders uitgebuit.
Als jij deze industrie niet wil supporten zijn er een paar dingen die je doet. Ga niet in op microtrends. Bedenk voordat je iets koop of je het vaak gaat dragen. Zoek een merk dat fair trade is. Sommige merken hebben een keurmerk waardoor je weet dat de kleding onder eerlijke arbeidsomstandigheden is gemaakt. Deze informatie vind je vaak op de website van een kledingmerk. Tweedehandsshoppen is ook een optie. Dit is tegenwoordig super trendy. En het belangrijkste: vind je eigen stijl. Je hoeft geen trends te volgen om erbij te horen. Jezelf zijn is het belangrijkst.