Fashion

Interview: Tony Cohen

foto (1)

TONY COHEN

Voor de veelzijdige vrouw die zelfverzekerd is en houdt van comfort. De Nederlandse ontwerper Tony Cohen showt tijdens Amsterdam Fashion Week zijn couture-lijn én het nieuwe ‘2Love Tony Cohen'. Met deze ready-to-wear lijn wil Cohen laten zien dat vrouwen zich mooi en modieus kunnen kleden zonder bergen met geld uit te geven.

Met een zelfverzekerde toegankelijkheid showen Cohen’s modellen de brede collectie 2Love Tony Cohen van beachwear tot jeans met een typische nadruk op het element casual en een hoog ‘dit-kan-ik-ook-kopen’ gehalte vanuit het publiek. Na de tweede show staat Cohen met veel enthousiasme en gepaste tevredenheid de pers als een geoliede machine te woord. Omringd door modellen die hysterisch hun zwarte lippen op zijn gezicht drukken. “Ik ben heel tevreden. Het was vrouwelijk, clean, strict, rigoureus en heel erg Tony Cohen. Deze collectie is meer een statement die leent zich voor een show. 2Love Tony Cohen is meer een weerspiegeling van de vrouw op straat die wij willen kleden.”

Hoe belangrijk is het voor jou dat je kleding ontwerpt die draagbaar is? “Ik ben een commerciële ontwerper. In deze laatste collectie is alles draagbaar. Ik heb niets met ontwerpen die als kunst aan de muur hangen. Kleding moet je aandoen, niet inlijsten.” Dus in deze collectie is alles draagbaar? “Nou. Om eerlijk te zijn push ik tegen mijn grenzen aan.”

Leg uit.. “Je moet er als ontwerper altijd voor waken dat je niet in herhaling valt. De filosofie van je label moet zichtbaar zijn, maar tegelijkertijd ook vernieuwend. 2Love by Tony Cohen was een uitdaging omdat ik de kunst van het weglaten onder de knie moest krijgen. Het was ook wel een beetje eng omdat lang niet iedere commerciële lijn van een merk per definitie slaagt.”

Wat is dan de kracht van Tony Cohen? “Internationale elegantie. Ik werk met simpele silhouetten die lichaamsvolgend werken. Mensen begrijpen dat. Ik trek dingen niet uit elkaar. Ik houd ervan om dicht bij het lichaam te blijven. Dat maakt dat het al gauw elegant staat. Ik kan vernieuwend zijn omdat ik niet bang ben om te ontwerpen. Ik blijf hoe dan ook in mijn eigen talent geloven. Daarbij is er niemand die mij vertelt wat ik wel of niet mag ontwerpen. Ik vertaal mijn persoonlijke smaak naar commercie en verdien daar mijn geld mee. Wat wil je nog meer?”

Nog meer internationale bekendheid.. “Internationale bekendheid is noodzakelijk als het je ambitie is om in het buitenland te verkopen. En dat wil ik. Ik wil dat zo veel mogelijk mensen weten wat ik doe.”

Interview: Yaël Weijenberg

Deel dit artikel
Back to top