Vrijdag 15 maart presenteert Vice hun Fashion Issue van 2013, een issue dat dit jaar volledig in het teken van Amerika staat. Backstage Fashion Reports sprak met Perre van den Brink (head of content bij Vice) over het issue, fashion, hipsters en zijn kledingmerk ‘Tratlehner’, opgezet samen met Freddie Tratlehner (Vieze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig). Waarin verschillen de Vice Fashion Issues eigenlijk van bladen als Elle en Vogue? "Wij zijn een heel ander type medium dan Elle en Vogue. We hebben een andere doelgroep, maar ook een andere benadering van hoe we media maken. Bij Vice begint een verhaal bij de auteur die zich ergens druk over maakt, iets heel tof vindt of iets juist helemaal niks vindt. Media als Elle en Vogue zijn doelgroepgericht en schrijven iets wat de lezers willen lezen." Is ‘Americana’ als onderwerp voor een Fashion Issue niet een beetje passé? Hoe maakt Vice dit thema minder cliché? "Ik weet niet of Amerika ooit passé wordt. We zijn niet de eersten van de wereld die iets met dit thema doen, maar het blijft een thema dat speelt. We hebben het thema misschien wel anders uitgewerkt dan andere media. Voor een photoshoot verfden we bijvoorbeeld paarden in de Amerikaanse stars and stripes. Een andere shoot is een grote knipoog naar de stijl van campagne voeren van grote Amerikaanse merken, zoals Ralph Lauren en Tommy Hilfigger. Een knipoog naar dat ‘All American Family’-gevoel." Wat voor artikelen kunnen we verder verwachten in jullie Fashion Issue? "We hebben een item waarin vijf creatieven (ontwerpers Marije de Haan, Tess van Zalinge en David Laport, illustrator Saša Ostoja en fotograaf Anne Claire de Breij) hun vrije interpretatie geven over Amerika. Voor de een is dit een ode aan Amerika geworden, de ander geeft een wat kritischer beeld. Dit geeft meteen de diversiteit weer van hoe Nederlanders tegen Amerika aankijken. Maar nu wordt dit gehuld in creativiteit, in plaats van geuit in opiniestukken in de krant." Vorige jaren werd de cover van het Vice Fashion Issue gesierd door onder andere een zwijn, een hond in leren pakje, en een man met harige borst en vikinghelm op. Dit jaar hebben jullie gekozen voor een minder controversiële coverfoto: een foto van Snoop Lion. Waarom? "Snoop is gewoon een vette gast. De dingen die Vice doet komen soms controversieel over, maar dat is eigenlijk juist dat wat we niet willen. We willen gewoon dingen doen die we tof vinden." Van wat hoop je dat het ooit nog eens een fashiontrend wordt? "Ik lanceer vanavond (woensdag 13 maart, red) zelf het modemerk ‘Tratlehner’, samen met Freddie Tratlehner, van De Jeugd Van Tegenwoordig. Het is een soort combinatie tussen designkleding en streetfashion. De kleding valt op maar schreeuwt niet, dat is een stijl die ik heel mooi vind. Ik hoop normaal niet dat bepaalde dingen een trend worden, maar Tratlehner mag wel een groot modesucces worden!" Wat dragen mensen in jouw ideale wereld? "Mensen zouden kleding met kwaliteit dragen. Dat is het enige wat ik echt tof vind: wanneer mensen van kwaliteit houden. Soms zie ik iemand lopen waarvan ik denk ‘wat heb jij lelijke kleding aan’. Maar zodra ik dan zie dat het goede stoffen zijn en dat het is ontworpen door iemand die er echt verstand van heeft, dan waardeer ik het dat diegene smaak heeft – ook al is het misschien niet mijn smaak." En wat dragen ze absoluut niet? "Natuurlijk vind ik sommige items vet lelijk, maar het ergste vind ik het wanneer ik zie dat mensen nul eigenheid hebben. Items die gekocht worden alleen maar omdat het een trend is, dat vind ik zonde. En ik houd trouwens ook niet van super ordinaire kleding." De doelgroep van, en de mensen achter Vice worden vaak ‘hipster’ genoemd. Wat vind je van die term? "Hipster vind ik een holle term. Wij zijn er ook niet op die manier mee bezig. Het is niet dat we in de redactievergadering zitten en dat we denken: ‘waar heeft de hipster behoefte aan?’." Het issue wordt gepresenteerd in Rotterdam. Waarom hebben jullie gekozen voor deze stad? "Rotterdam is sowieso een vette stad. We willen dit jaar meer events om de lanceringen van magazines heen, maar we willen dat niet weer elitair in Amsterdam gaan doen. We vinden het ook belangrijk om juist naar andere steden te gaan." Ben je in het dagelijks leven ook zo ‘Vice’ of ben je een stuk braver? "Voor ons is Vice meer een manier van hoe we naar dingen kijken. Kritisch, nieuwsgierig en eigenwijs: dat ben ik wel. Maar als je definitie van Vice is dat ik elke avond kotsend in een club lig, dan ben ik niet zo ‘Vice’." En elk weekend? "Nouja… wel elk weekend, maar niet kotsend." Na 15 maart zijn artikelen uit het Vice Fashion Issue 2013 te lezen op VICE.com.