Fashion

Irene Bussemaker De magie van de hoed

Vlak voor haar afstuderen in 1993 loopt modestudente Irene Bussemaker stage bij hoedenontwerper Philip Treacy. Zijn oog voor detail, zijn liefde voor het ambacht en veelzijdige gebruik van materialen zorgen ervoor dat Irene niets anders meer wil. “Ik was bijna afgestudeerd en kon weer helemaal opnieuw beginnen,” blikt Irene terug. En dat is maar goed ook. As we speak zijn Irene’s hoeden wereldwijd te bewonderen op de hoofden van diverse modellen en supersterren en werkt ze om de haverklap samen met Iris van Herpen. Haar Best Hat Friend? Lady Gaga!Hebben de Gaga-momenten voor jou als ontwerper veel verschil gemaakt?“Schijnbaar zijn dit soort momenten nodig als ontwerper, maar ik ben vrij nuchter en mijn werk is niet veranderd. Je wordt wel ineens gezien. Toch wordt er voornamelijk naar de kledingontwerper van een celeb-outfit gekeken. Als accessoireontwerper kun je een belangrijk ingrediënt zijn, maar je bent nog altijd een onderdeel van een groter geheel. Ik vind het niet erg, ik sta zelf niet graag in de spotlights. Credit zijn daarentegen wél heel belangrijk om weer verder te komen.”Hoe was de werkdruk toen je voor Gaga ontwierp? Het schijnt dat je in een week een ontwerp, het materiaal en het eindproduct af moest hebben.. “Ja, dat klopt, maar dat is vaker zo. Voor een request for shoots is het nog veel erger. Dan moeten de hoeden er de volgende dag of soms zelfs dezelfde dag nog zijn. Voor een speciaal ontwerp is dat totaal niet haalbaar.”Wie zou je, na Lady Gaga, graag van een hoed voorzien?“Hmm, ik heb niet speciaal iemand in gedacht, ik laat me graag verrassen. Lady Gaga was dus écht een verrassing. Niet omdat zij artiest is, maar omdat haar hele team het moment tot op het laatste detail uitwerkte. Het was als een feestje op klaarlichte dag midden in New York! Voor een ontwerper is het heel fijn om te zien dat veel mensen jouw werk op deze manier te zien krijgen.”Is de hoed voor jou het ultieme accessoire?“Voor mij wel. Ik noem dat ‘de magie van de hoed’. Ik weet niet hoe ik het anders zou omschrijven, het is moeilijk om te zetten in woorden. Het is iets dat je moet ervaren. De juiste hoed complimenteert je, de verkeerde hoed kan het tegenovergestelde veroorzaken.”En kan iedereen dan ook een hoed dragen?“Het woord een ‘hoedengezicht’, daar heb ik moeite mee. Het draait allemaal om zelfvertrouwen en weten wat bij je past. De kunst van het verleiden zit in het naar boven halen van ‘plussen’, net als bij kleding.Je zit nu midden in het creëren van een nieuwe collectie, hoe gaat deze eruitzien?“De inspiratie voor deze collectie komt uit mijn eigen gevoel. Het is mijn invulling van de wereld zoals ik dat op dit moment ervaar, vertaald naar een beeld. In de komende collectie zitten stukken waar weken aan gewerkt is, je kunt dus heel veel details verwachten!”Denk je dat we in de toekomst ook kleding van jouw hand zullen zien of leef je meer naar het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’?“Ik sluit nooit iets uit, dus een overstap van hoeden naar mode of andere accessoires ook niet. Mijn toekomstplannen bestaan verder uit me niet gek laten maken en vooral mezelf blijven. Ik geloof in ‘doen waar je goed in bent’ dan valt de rest hopelijk vanzelf op zijn plaats.”irenebussemaker.com

Lady gaga met hoed van Irene Bussemaker. fout in embed: media provider niet ondersteund Interview by Astrid van Rooij voor BackstageFashionReports.com

Deel dit artikel
Back to top