Fashion

MINT @ Modefabriek

MINT Forward Fashion op Modefabriek. Geen stoffige mode maar on trend brands. Een uitgebreid interview met Willa Stoutenbeek een van de initiatiefnemers van MINT, en een groot voorstander van eerlijke mode. Hoe is MINT ontstaan? MINT is ontstaan uit een behoefte die zowel Marieke Eyskoot (van ethical expertise bureau Talking Dress) als ik ( Willa Stoutenbeek Associate Partner bij Spice PR en verantwoordelijk voor de groene tak binnen Spice PR en W.Green.org ) onafhankelijk van elkaar bij duurzame en eerlijke modemerken aanvoelden. We werden door Carlien van studio JUX aan elkaar voorgesteld omdat we dezelfde (toen nog redelijk unieke) visie deelden; duurzame mode onderdeel laten worden van de reguliere mode industrie. In andere landen en steden zie je voorbeelden van hele mooie op zichzelf staande sustainable en ethical modebeurzen. Vol verwachting bezochten we een aantal van deze naar ons inziens te gekke initiatieven om vervolgens elke keer weer een beetje beteuterd huiswaarts te keren. Hoewel deze initiatieven mooi opgezet leken en vaak merken van niveau presenteerden bleven de bezoekersaantallen ver achter op reguliere fashion trade shows. Het leek erop dat ze vooral eigen parochie trokken. Ons idee werd daarmee allen maar bevestigd en MINT moest onderdeel van de gevestigde Nederlandse orde worden en vanuit die gedachte zijn we een samenwerking aangegaan met Modefabriek. Hoe groen zijn jullie? Groen is misschien niet de juiste benaming (want beperkt) maar voor MINT vindt een strenge curatie plaats op basis van zowel stijl als duurzaamheid. We zijn erg streng en welke merken we wel en niet toelaten. Voor ons is het heel belangrijk dat duurzaamheid daadwerkelijk tot de core values van het bedrijf / merk behoort. Wat doen ze voor het milieu en hoe zitten de productieprocessen in elkaar en wat wordt er gedaan op het gebied van arbeidsomstandigheden. We vragen ze echt om eerlijk inzicht in al dat soort zaken. Geen enkel merk is perfect en dat kan ook nog helemaal niet. Daarom is het belangrijk dat een merk keuzes maakt waarmee ze dicht bij zichzelf blijven. Daarom ligt bij het ene merk de focus meer op sociaal en bij het andere merk op milieu. Maar een merk dat een van beiden uitsluit kan zich niet presenteren bij MINT. Beetje ongeloofwaardig als je de wereld wilt redden (dus de focus op milieu legt) maar wel mensen uitbuit (dus niets doet met eerlijke arbeidsomstandigheden).  Omdat we alle vooroordelen willen ontkrachten zijn we met de term Forward Fashion gekomen. Forward Fashion staat voor ons voor de mode van de toekomst. Hip & happening en harmless. Dus mooie merken met on trend designs maar wel zonder de lelijke kant op het vlak van people en environment.  Tegenwoordig wordt men overspoeld met verantwoorde producten, wordt het niet bijna een marketing tool? Ja helaas gebeurt dat ook. De huidige groene trend is voor ons zowel een blessing als en een curse. Aan de ene kant kan een trend zorgen dat het forward fashion segment in een stroomversnelling terecht komt, tegelijkertijd zijn er veel merken die vaak onterecht met het begrip 'groen' aan de haal gaan. Daardoor wordt het voor de consument lastiger om in te schatten wat nu daadwerkelijk okay is en waar ze alleen alleen een marketing verhaal kopen. Marieke komt in Oktober van dit jaar met een boek; Talking Dress, daarin staan veel tips waar je als consument op kunt letten en wat je anders kunt doen. Mijn blogazine W.Green komt binnenkort online en daar laat ik een mooie selectie zien van producten, merken en locaties die allemaal aan die juiste standaard voldoen. Allemaal mooie groene alternatieven die ook op stijl aan een hoge standaard voldoen.  Wat kan MINT een label brengen? Exposure van deze tot nu toe 'redelijk onzichtbare' merken aan reguliere retailers en pers. We hebben de eerste editie een succesvol pers ontbijt georganiseerd en veel per gegenereerd. Tijdens deze editie lag de focus meer op het bereiken van de 'sceptische' retailer. We hebben daarom deze editie een retailer ontbijt met een trend debat georganiseerd. Van de grote jongens tot de kleinere high end retailers. We hebben achteraf heel veel positieve reacties gekregen en bijna iedereen vond het het te kort. Wellicht dat we rondom de volgende editie iets groters in dezelfde richting organiseren om te zorgen dat het “geitenwollesokken” vooroordeel nu eens verdwijnt. Overigens hebben de merken hierin zelf ook een grote verantwoordelijkheid. Om mee te kunnen komen met de rest moet je je als merk heel professioneel profileren. Een mooi arbeidsproces kan de kar niet trekken. Het merk, de kleding, de website, de foto's en het verhaal, alles moet kloppen. Zelf een fotoshoot in je achteruin krijgt een merk niet in de ELLE of de Vogue maar ook niet in de Bijenkorf. Hoe onderscheid MINT zich in de groene industrie? We krijgen veel complimenten van buitenlandse collega's maar ook van inkopers omdat MINT er wel echt fashionable en fris uitziet. Daar doen we ook echt heel hard ons best voor. Zowel in de selectie van merken als in de uitstraling van het platform. Hiervoor ook echt complimenten voor Modefabriek want het is ongelofelijk wat zij met hun design team elke keer weer voor ons opbouwen. Uiteraard leveren wij hier ook input voor aan maar Modefabriek heeft zoveel ervaring in wat wel en niet werkt en samen hebben we nu voor een nog mooiere editie dan de eerste gezorgd. Naast de uitstraling krijgen we ook veel complimenten en credit voor het niveau van de merken zowel op stijl als inhoud. Wanneer komt een label in aanmerking opgenomen te worden in jullie platform? Een merk moet wat ons betreft echt forward fashion zijn en dus qua design en uitstraling niet onderdoen voor gevestigde merken maar moet ook op een verantwoorde manier produceren en al een heel eind op weg zijn. 100% perfect is niemand maar 75% goed is wel ongeveer de ondergrens. Hoe belangrijk is het voor jullie onderdeel te zijn van de modefabriek? We geloven heel sterk dat we op deze manier een veel grotere groep van de industrie bereiken. En het is ook goed voor onze 'eigen parochie' om te zien hoe de rest van de industrie eruit ziet. Want onze insteek is ze klaarstomen voor de 'echte' wereld waarin mensen je ook snoeihard afrekenen als je niet mee kunt komen. Het is mooi om te zien hoeveel er al ten goede veranderd sinds we MINT begonnen zijn maar tegelijkertijd valt er realistisch gezien nog heel veel terrein te winnen. Click Photo's For Full Frame:

Beeld: bfr

Deel dit artikel
Back to top