Op 1 februari jl. opende niemand minder dan Mauro Grifoni en zijn team de eerste Grifoni zaak in Nederland in de Cornelis Schuyt. De kwaliteit en stijl van de kleding van Mauro Grifoni en zijn vriendschap met de Ferilli's resulteerde in een vruchtbare samenwerking en daarmee is de trilogie van de familie Ferilli na #1 en # 2 gecompleteerd met # 3 en is Amsterdam wederom een prachtige zaak rijker.
Tijdens de opening sprak BackstageFashionreports met Mauro Grifoni over zijn inspiratie, de kleurentrend van dit seizoen en de Nederlandse man. Een inspirerend gesprek dat gepaard ging met Italiaanse charme.
Wat vindt u van het concept #1 #2 #3?
Zowel 1 als 2 stralen elegantie uit, maar zijn toch modern. De winkels zijn simpel en sophisticated, net als ons merk.
Daarom past Mauro Grifoni perfect binnen dit concept. Ik ken de familie Ferilli al jaren en toen de gelegenheid zich voordeed iets samen te doen, heb ik geen moment getwijfeld.
Wat is de signature look van een Mauro Grifoni? Hoe zou je je eigen stijl omschrijven?
Eigenlijk is mijn look, de look van het merk; simpel en sophisticated. Deze twee kenmerken vormen een rode draad door het bedrijf. Voor 90% draag ik Mauro Grifoni en voor de andere 10% draag ik voornamelijk Japanse en Franse merken. Japans, omdat de kwaliteit zo hoog is en het perfect is afgewerkt. Frans, omdat de fit haast tailored is, vergelijkbaar met Italiaanse merken. Goeie jeans, een clean shirt, een mooi afgewerkte jas van hoge kwaliteit.
Wie /welke celeb zou je graag in je kleding willen zien?
Voor vrouwen, Alexa Chung. Zij is het perfecte Mauro Grifoni type, haar smaak en looks passen precies bij ons merk. Voor heren, Orlando Bloom. Hij is niet te jong, niet te oud en heeft weer die simpel en sophisticated look, wat voor ons belangrijk is. Een celeb moet bij ons DNA passen.
Welke jonge ontwerpers moeten we in de gaten houden?
Ik ken niet heel veel nieuwe designers maar een merk dat nog niet wereldbekend is is
Kolor uit Japan. Het is een lijn voor heren, prachtig afgewerkt van de beste kwaliteit.
Zijn er bepaalde landen/steden die je inspireren?
Tokyo en New York.
Waarom ben je ook voor vrouwen gaan ontwerpen?
Ik heb het bedrijf opgezet met mijn zakenpartners
Andrea Breda en
Ilaria Sesso. Na een paar jaar zei Ilaria; "What about me, what about womenswear?" Vanzelfsprekend zijn we voor ook voor dames gaan ontwerpen. Zij is voornamelijk verantwoordelijk voor de damescollecties en ik voor de herencollecties, maar we bespreken wel alles samen.
Welke kleuren gaan we meer zien ?
Dark navy is the new black voor de aankomende winter voor heren. Voor dames is het een mix van zwart-wit en donker paars-rood. Ook wordt er afgewisseld met pastelkleuren die je eigenlijk alleen in de zomer tegenkomt.
Wat vindt U van de kledingkeuze van de Nederlandse man en waar denkt u dat de meeste stijlvolle man vandaan komt?
De Nederlandse man, zoals ik ze ben tegengekomen, draagt een mix van verschillende stijlen maar neigt wel vaak naar de streetstyle. Ik merk wel dat ze meer sophisticated worden, met Trickers, pochetten en double breasted jassen. Maar dat neemt niet weg dat ik zo nu en dan nog een baseball-cap tegenkom. Ik kan niet een specifiek land noemen waar de meest stijlvolle man vandaan komt. Iedere metropool heeft wel een stijlicoon. Maar once upon a time in Italy... Toen
Gianni Agnelli nog leefde, had ik zeker Italië gezegd.
Wat is de toegevoegde waarde van uw kleding bij de Amsterdamse man?
Amsterdam is eigenlijk een klein beetje zoals Londen. Multicultureel met een bonte mix van stijlen en een internationale attitude. Mauro Grifoni is een toevoeging van kwalitatieve stuks aan een garderobe. Een merk als Zara zet bijvoorbeeld een prachtig concept neer. Ze zijn snel en hebben leuke looks, maar ze hebben geen heritage. Mauro Grifoni is van hoge kwaliteit en is een merk met heritage. Wij brengen nieuwe, moderne looks, maar wel met de sartorial kwaliteit van 20 jaar geleden.