Het mode imperium van Ilja Visser wordt gestaag en zorgvuldig uitgebreid met veel wederzijdse interesse over de grenzen. Parijs lonkt, Milaan lonkt, Amerika lonkt. Echter, Amsterdam is en blijft de thuisbasis. Toch heeft ze de Fashion Week in het verleden wel eens overgeslagen. “Als ontwerper moet je ook ondernemer zijn. En voor mij was het tijd om verder te kijken.” Stabiliteit staat tegenwoordig centraal in het afbakenen van haar grenzen. “Ik ben mama, ontwerper én werkgever. Alles klopt nu.”
Tekst: Yaël Weijenberg De Ready to Fish collectie luistert naar de naam Terrace waarin Visser zich liet inspireren door de verbinding tussen interieur en exterieur. De kleding valt mooi en soepel om de lijven van de modellen. Visser maakte voor deze collectie gebruik van comfortabel materiaal met ruim vallende silhouetten uitgevoerd in wool blends en jersey. “In het winterseizoen zitten we veel binnen. En wij willen het gevoel van buiten naar binnen halen. Daarom hebben we gespeeld met silhouetten en details. Zo hebben we een trenchcoat getransformeerd tot een indoor accessoire.”
Je hebt in het verleden wel eens een Fashion Week overgeslagen. En toch sta je hier.. “Ik was eigenwijs destijds en had andere ideeën over hoe ik mijn label wilde presenteren. Dat heeft verder niets met Amsterdam te maken want dit blijft mijn thuisbasis. Maar je groeit als bedrijf en dan moet je andere markten gaan bespelen. Daarbij is het belangrijk om je gezicht elders te laten zien. Op een gegeven moment kennen ze je in Nederland. En dan wil je naar Amerika en Italië. En dus heb ik keuzes gemaakt en Amsterdam even gelaten voor wat het was.”
Hoe belangrijk is het voor jou om hier, in Amsterdam, te laten zien dat je gegroeid bent? “We maken iets dat publiekelijk beoordeeld wordt. Dus het is aan anderen om te oordelen of ik gegroeid ben. Ik ben bedrijfsmatig gegroeid en ik hoop dat je dat ook ziet in mijn ontwerpen.”
Doe je concessies aan je ontwerpen omdat je commercieel succes wil genereren? “Nee. Maar ik ben wel een goede ondernemer. Daardoor heb ik succes, niet omdat ik concessies zou doen aan mijn ontwerpen.”
Ben je dan alleen geslaagd als ontwerper als je ondernemersbloed hebt? “Je kunt best succes hebben als ontwerper als je niet weet hoe je het bedrijf op de kaart moet zetten etc. Maar ik betwijfel of je dan kan groeien als brand. Het is heel belangrijk om van alles wat te hebben. Ik heb me nooit blind gestaard op het design, maar me ook altijd bemoeid met het zakelijke gedeelte.” Backstage na de show. Er wordt luid geklapt. Geschreeuwd. De strakke blikken van de modellen maken plaats voor een brede glimlach. Model Yfke Sturm vliegt Ilja Visser enthousiast om de hals. Zodra dochter Poppy de hoek om wordt ‘gedragen’ door haar vader, waant Visser zich in haar eigen wereld zonder fotografen en journalisten. Een enkele oogopslag is genoeg om de wereld om haar heen te laten voor wat het is. Typerend voor het imago dat Visser op heeft gebouwd. Ze schijnt drie op zichzelf staande banen – mama, ontwerper én werkgever – moeiteloos te combineren. Zodra ze over de totstandkoming van de Ready to Fish collectie praat, spreekt ze enkel over ‘we’. Het bedrijf. De familie.
Wat voor werkgever ben je? “Ik ben geen geboren leider. Ik wil met mensen werken die hun verantwoordelijkheden kennen zodat ik ze vrijheid kan geven in het werk. Ik weet heel goed wat ik wil en hoe. Daar ben ik ook heel vastberaden in. Dat is niet altijd makkelijk. Voor niemand. Maar ik zorg wel dat ik een sfeer creëer waarin iedereen graag én met passie voor het vak werkt.”
Ben je thuis ook nog ‘Ilja de werkgever’? “Thuis ben ik geen werkgever, maar wel met mijn werk bezig. Dat gaat altijd door. Tot voor kort gingen we ook nooit op vakantie. Maar nu hebben we een dochter door wie ik mijn werk beter los kan laten op momenten dat het moet. De combinatie van moeder zijn en werken is heerlijk. Ik kan daar echt van genieten. En door soms een beetje afstand te nemen van mijn werk, heb ik een betere helikopterview als het gaat om belangrijke beslissingen op de werkvloer.”
ILJA VISSER | READY TO FISH A/W 2014
-Catwalk Video-
fout in embed: media provider niet ondersteund
Photo by Lieor van Os