Fashion

INTERVIEW: Jacob Kok

Jacob Kok. De man die met zijn collectie over de ‘oerknal’ de zege voor Project Catwalk in de wacht sleepte. Als mode ontwerper. Niet als mode ontwerper slash art director slash digitale alfabeet. Terwijl hij die slash wel degelijk verdient. “Ik ontwerp óók kleding. Het is echter de óók waar de nadruk op ligt.”

Tekst: Yaël Weijenberg

evolution1

Verbazing is af te lezen van de gezichten van de toeschouwers. Nieuwsgierig naar voren buigend om te kunnen zien wat, of wie, zich achter de decorstukken bevindt. Geen fashionweekachtige opkomst, zoals hij het zelf noemt, maar vierkante hoge decorstukken die dusdanig staan opgesteld dat het model zich met een tweetal scherpe bochten naar de voorgrond dient de manoeuvreren. “Voor het verrassingseffect”, lacht Kok terwijl hij zijn paarse diadeem op zijn hoofd fatsoeneert. “Ik houd vast aan het principe van een fictieve collectie”, zegt hij vastberaden. “Ik denk niet dat ik volgende keer weer op Fashion Week ben. Ik ga het helemaal anders doen.”

Een lange ‘eh’ voordat hij antwoord geeft op de vraag. Ben je hier op je plek? “Ik sta graag op Fashion Week. Maar misschien is dit mijn laatste show geweest. Ik ben met digitale presentatie middelen bezig en ik heb besloten dat ik mijn focus ga verleggen. Ook omdat ik me niet altijd begrepen voel.” Hoe bedoel je dat? “Ik genereer hier nauwelijks concreet werk uit. Het is meer het plaatje. Free publicity. Maar nee, dat brengt geen geld in het laatje. Ik wil me meer richten op online presence en het werken met 3d modellen. Dat kan ik hier wel op een videootje laten zien, maar als ik het online presenteer en op die manier verspreidt kan ik het ook interactief aanbieden. Dat voegt wat toe.” Waaraan? “Aan wat ik zoek.” Wat zoek je dan? “Ik blijf trouw aan mijn eigen interesses. En omdat ik altijd digitaal ben geweest, loop ik er steeds vaker tegenaan dat kleding enkel fysiek is. Dat voelt voor mij als een tekortkoming. Om die te compenseren ben ik constant op zoek naar de combinatie van kleding en digitaal.” Even in Jip-en-Janneke taal. Wat bedoel je precies met ‘digitaal’? “Ik wil kleding op een andere manier presenteren. Door middel van 3d bodyscans kun je kleding op maat leveren. Mijn collectie is moeilijk verkoopbaar en als ik ga produceren voordat er überhaupt interesse is, heb ik misschien wel overschot. En dat is een groot financieel risico. Daarom wil ik het omdraaien. Je bestelt iets en vervolgens kan ik honderd procent garanderen dat je het kledingstuk precies op maat krijgt.” Waarom is jouw collectie moeilijk verkoopbaar? “In mijn esthetiek zitten uitgesproken elementen. En ik probeer het wel zo toegankelijk mogelijk te maken. Op mijn manier. Zowel in het verhaal achter mijn ontwerpen, als in de ontwerpen zelf.” Omschrijf jouw manier. “Ik maak een tas. Iets alledaags. Maar het is ook maar saai als het gewoon een rugzak is. Dus kies ik voor materiaal dat niet voor de hand ligt en voeg ik extra banden toe. Ik refereer naar het begrip ‘rugzak’, maar ik interpreteer hem anders.” Welk verhaal wil je vertellen met deze collectie? “Uitgangspunt van de collectie is evolutie. En dan voornamelijk het heersende idee dat elektriciteit onnatuurlijk is. Mensen denken dat we overgenomen worden door elektronica. Maar elektriciteit is enkel beter en makkelijker beschikbaar en daarom geven we er een andere invulling aan.” Wat is belangrijker: je verhaal of je ontwerp? “Dat is precies de vraag die ik mij in de aanloop naar deze Fashion Week herhaaldelijk heb gesteld. Want daar zit ik constant mee in de knoop. Voor mezelf is het verhaal belangrijk, maar ik heb ook geld nodig. Om die reden zou het commerciële voorop moeten staan.” Maar dat staat het niet. “Nee. Dat betekent dat ik er niet van kan leven. Ik heb geen verkoop. Geen productie. Geen distributie. En dat is misschien wel de doorslaggevende reden om het roer om te gooien. Ik ben nu alleen maar bezig geweest met het neerzetten van een show. Als ik mijn product aan wil bieden, zal ik dat commercieel goed moeten neerzetten. Want de realiteit is dat het niet storm loopt qua aanvragen voor mijn ontwerpen. Mede daarom ben ik momenteel bezig met het opzetten van een webshop die ik ook ga promoten. Daar had ik eerder geen tijd voor omdat de show alle energie opslokt. En dat is kut. Dus ik ben blij dat de kogel door de kerk is. En nu ga ik roken. Is dat oké?"

Evolution | Jacob Kok

JACOB KOK.COM

 

Deel dit artikel
Back to top