Gisterenavond werden in Den Haag de Mercedes Benz Fashion Awards uitgereikt. Nadat alle vijf de designers hun collectie hadden geshowd, werd Sjaak Hullekes verkozen tot winnaar. Fashionscene was erbij en sprak met hem.
Voor dé modeprijs van het jaar waren vijf opkomende ontwerptalenten genomineerd. Voor de ontwerpers Bas Kosters, Iris van Herpen, Sjaak Hullekes, Jeroen van Tuyl en Mada van Gaans zag de jury veel kansen op internationaal niveau. Er werden gedurende de avond drie prijzen uitgereikt aan de ontwerpers. Iris van Herpen won the Dutch Fashion Media Award, Bas Kosters de Dutch Fashion Incubator Award en Sjaak Hullekes sleepte de hoofdprijs in de wacht. Hij kreeg € 25.000,- om te investeren in zijn eigen label.
Sjaak Hullekes
We spraken met Sjaak op deze belangrijke avond. Naar eigen zeggen onderscheidt hij zich van anderen door het gebruik van natuurlijke materialen, tailoring (op maat maken, red.) en het toepassen van veel details. De mannencollectie die Sjaak showde, heeft absoluut een soft touch. Sjaak ontwerpt dan ook voor een niche markt van intelligente, gevoelige en klassieke mannen. Het geldbedrag dat Sjaak heeft gewonnen, zal hij gebruiken zijn kansen op de internationale markt te vergroten. Zijn label wordt al verkocht in Japan, maar ook van de Amerikaanse markt verwacht Sjaak veel.
Naast de awards voor de ontwerpers werden ook de Dutch Fashion Icon Awards uitgereikt aan de man én vrouw die als icoon wordt gezien in de Nederlandse mode-industrie. Wie de award wint, wordt bepaald door een aantal ontwerpers. Dit jaar ging de Dutch Fashion Icon Award Homme naar Ferry van der Nat (een make-up en haarstylist én fervent vintage verzamelaar). De Dutch Fashion Icon Award Femme was voor styliste Bonnie Orleans Vos. (Tess van Daelen)
Ferry van der Nat
Bonnie Orleans Vos