We zagen ze al enkele seizoenen voorbij komen op de catwalk en langzaam maar zeker begint de trend nu ook door te dringen bij het grotere publiek. De schoudervullingen zijn terug van weggeweest!
Tientallen modeontwerpers verwerkten deze trend uit de jaren tachtig dan ook weer in hun lente/zomer collectie voor 2010. We zetten de opvallendste ontwerpen even op een rijtje…
De meeste van ons kennen de schoudervulling voornamelijk van de vroegere kleding van onze moeders of tantes. Velen vonden het waarschijnlijk maar idiote dingen. Maar toch zullen we er aan moeten gaan geloven. Tijdens de modeweken van Londen, Milaan en Parijs werd de schoudervulling in allerlei soorten en maten gepresenteerd.
Zo’n drie seizoenen geleden introduceerde Christophe Decarnin voor het Franse merk Balmain al de eerste jasjes met schoudervullingen. Hij zette dit door in zijn opvolgende collecties. De schouders werden steeds opvallender en de vorm werd steeds spitser. Zijn jasjes vielen al snel in de smaak. Rihanna, Kate Moss, Beyonce and Victoria Beckham werden er regelmatig in gesignaleerd. Voor de lente/zomer van 2010 maakte Decarnin de schouders van zijn jasjes nóg bonter door franjes toe te voegen. Maar hij bleek niet langer de enige die uitgebreid aandacht besteedde aan de schouders van zijn ontwerpen.
Veel andere ontwerpers experimenteerden voor 2010 met de schouders van hun kleding. Deze werden verhoogd (Anna Sui, Hermès), opgevuld (Burberry) of versierd met pailletten (Givenchy). Ook werden losse schouders op de ontwerpen bevestigd (Jean Paul Gaultier) en waren er aparte leren schouder-tuigjes (Comme des Garçons). Bovendien varieerde de vorm van rond (Gucci, Yves Saint Laurent, Iceberg, Matthew Williamson) tot juist heel puntig (Alexander Mcqueen, Emporio Armani).
Hoewel schoudervullingen normaal onzichtbaar aan de binnenkant van een kledingstuk zitten, maakte Sonia Rykiel ze juist zichtbaar. Ze verwerkte knalrode schoudervullingen aan de binnenkant van een doorschijnende zwarte top. Viktor & Rolf legde het accent op de schouder door een baan van tule aan te brengen. Ook merken als Michael Kors, Moschino, Oscar de la Renta, Véronique Leroy en Alexander Wang ontwierpen bijzondere schouders voor hun lente/zomer collectie.
Van alle merken stak er één met kop én schouders boven de rest uit. Bij Comme des Garçons was er echt sprake van schoudervulling-gekte. Het merk toonde kledingstukken waarbij de schouders telkens op de verkeerde plaats waren bevestigd. De keurig gevormde schouders hingen bijvoorbeeld ter hoogte van de borst of de bovenarm van het model. Het leek erop of het Japanse merk hiermee aan wilde geven klaar te zijn met de schoudervullingtrend. Maar ik weet zeker dat we er nog veel meer van zullen zien.
Misschien is niet iedereen meteen fan. Maar als we er binnenkort aan gewend zijn, willen we niets anders meer. De legging heeft tenslotte ook een enorme comeback gemaakt, terwijl niemand dat ooit had gedacht. Let maar op… Een jasje zonder schoudervullingen: dat is straks pas raar! (Tess van Daelen)
Beeld: Style.com