Voor fijne streetwear met multiculturele invloeden kun je altijd terecht bij Object. De afgelopen jaren is het Deense merk uitgegroeid tot een volwaardig merk met maar liefst twee lijnen en een accessoirecollectie. Hoog tijd dus voor een gesprek met hoofddesigners Mai en Emma, die alles vertelden over hun inspiratietrip in Amsterdam en de 'wilde' spring/summer 2011 collectie, die binnenkort in de winkels hangt!
Object zag in 2003 het levenslicht en is vandaag de dag verkrijgbaar in 750 winkels in Europa, waarvan 250 winkels in Nederland. Het merk staat voor Deense streetwear met multiculturele invloeden, of 'Deens design met een twist', zoals Emma en Mai het graag noemen. De collecties zijn opgesplitst in twee kledinglijnen: True Object, waarvan de focus op raw denim ligt, met een trendy en edgy touch. Collectors Item is de meer vrouwelijke lijn, met een sophisticated look.
Campagnebeelden van de spring 2011 collectie, met links True Object en rechts Collectors Item.
Fashionably op tijd komen de uit Kopenhagen overgevlogen Mai en Emma om half tien 's ochtends het Vondel Hotel in Amsterdam binnenlopen. Door hun inspiratietrip - per fiets! - door Amsterdam, zitten de vriendelijke hoofddesigners alweer vol ideeën voor nog te ontwerpen collecties en praten ze volop over de spring/summer 2011 collectie en onze hoofdstad.
Emma: “Geweldig. Het is de eerste keer dat ik hier in Amsterdam ben. Toen we bij onze aankomst het treinstation uitkwamen zei ik meteen: 'Oh, ik denk dat ik dit heel erg leuk ga vinden!' Het was toen avond en we zagen tijdens het rondrijden door de stad de grachten, de prachtige architectuur en alle mooie lichtjes. We hebben gisteren veel rondgereden en De 9 Straatjes bezocht. Daar bezochten we coole vintage shops en lokale winkeltjes. Deze kleinere winkels zijn namelijk enorm gefocust op kleine details, wat wij erg inspirerend vinden.”
Items uit de voorjaar/zomercollectie, met links: blouse met zebraprint (€49,95), rechs: skinny jeans in lichte wassing (€99,95)
Links: schattige shorts met strik (€39,95), rechts: waistcoat met verwassen look (€89,95)
Mai: “In Scandinavië is de stijl erg minimalistisch en wat meer oversized, met cleane lijnen. Hollandse meiden houden meer van details en vrouwelijke kleding en leggen het accent graag op de taille. Daarnaast hebben ze duidelijk een voorkeur voor jeans en de kleur blauw. Van de girls van de salesafdeling hier in Nederland krijgen we ook veel input, wat betreft ideeën over de typische Dutch style.”
Mai: “Sowieso een outfit met een paar goede jeans. En daaronder flinke hakken, want het maakt tijdens het fietsen niet uit of je nou hoge of platte schoenen draagt (en ze kan het weten, want Mai en Emma verkenden Amsterdam ook per fiets!). Boven de jeans een mooie knit of een top met uitgewerkte blazer.”
Emma: “Waar wij veel inspiratie hebben gevonden, en waar jullie lezers dus zeker een bezoekje aan zouden moeten brengen, zijn de vintage shops. Bijzondere winkels als Episode en Lady Day bijvoorbeeld.”
Nog meer items uit de voorjaar/zomercollectie, links: kekke denimromper (€79,95), rechts: getailleerd jurkje in trendy knalkleur (€49,95)
Items uit de voorjaar/zomercollectie, met links: safari groene broek met extreem laag kruis (€39,95), rechts: tuniek met ruches en accent op de taille (€39,95)
Mai: “Het idee van verre reizen maken staat centraal. Het ene deel van de collectie heeft een echte urban feel, met invloeden van grote steden over de hele wereld. Zo stelden we ons bijvoorbeeld een meisje in Londen voor, dat allerlei vlooienmarkten en vintage shops afstruint en veel van bloemenprintjes houdt. De echt zomerse items zijn geïnspireerd door reizen naar Afrika, vandaar de dierenprints en de ethnic details. In dit deel van de collectie zie je ook veel luchtige stoffen, waarbij het lijkt alsof de kleur ervan wat vervaagd is door de felle zon. Qua kleur vind je vooral wit, denimtinten, rood, oranje en turquoise terug in de collectie.”
Mai: “Het reisthema blijft, en voor het winterseizoen vertrekken we naar het noorden. Het Collectors Item-meisje verblijft in de Noorse natuur, wat zich onder meer uit in veel borduursels. Voor de True Object-lijn draaide alles om Berlijn, uitgaan en spontane acties.”
Emma: “Er is onlangs een combinatiewinkel met VILA geopend in Denemarken. We zijn op dit moment al erg tevreden met de ontwikkelingen en groei die het merk al heeft doorgemaakt. Maar ik hoop dat Object over 5 jaar nog veel meer eigen winkels heeft. Nu hangen de collecties nog tussen andere merken in stores. Door eigen winkels kunnen we een echte Object beleving creëren voor de klanten.”
Items uit de nieuwe accessoirelijn, die onder meer bestaat uit clutches, ceintuurs en laptoptassen. Links: leren purse met lang hengsel (€49,95), rechts: gevlochten shopper van leer (€139,95)
Na het interview vertelt Emma nog over hun Amsterdamse aankopen, of beter gezegd: het gebrek daaraan. “Ik zou hier nog wel vijf dagen rond kunnen lopen. Omdat we hier voor ons werk zijn, hebben we niet veel voor onszelf kunnen shoppen. Er is helemaal geen tijd om dingen te passen. En er zijn hier zoveel schoenenwinkels! Ik heb wel wat zeepjes ingeslagen bij de Lush, daarmee was ik binnen een minuut al klaar.” Daarna vertrekken Mai en Emma met Daisy van Bestseller (net als onder andere Only, Vero Moda en Pieces, valt ook Object onder dit 'moeder'bedrijf) naar het kantoor. En ik vertrek weer naar de redactie, wachtende totdat die zebrablouse in de winkels komt te hangen...
De designers, met links Emma en rechts Mai Eun (helaas wat blurry!).
(Tekst: Joyce)