Esther Dorhout Mees begon nog geen twee jaar geleden haar gelijknamige modelabel: Dorhout Mees. Haar sterke wil en eigen modevisie schemeren duidelijk door in haar Ballet Russes fall/winter 2011 collectie. Fashionscene praatte met de ontwerpster over de fantasiewereld van Dorhoutmees, dansen en toekomstdromen.
De Dorhout Mees vrouw; wie is dat en wat typeert haar?
“Die vrouw hoeft van mij geen bepaald type te zijn of een bepaalde leeftijd te hebben. Het gaat mij om een bepaalde mindset. Sterke vrouwen die weten wat ze willen, hoe ze dat kunnen bereiken en daar vervolgens helemaal voor gaan is wat ik daarmee bedoel. Victoria Koblenko is daar een goed voorbeeld van. Met een drijvende kracht leid je een totaal ander leven, dan met een afwachtende houding. Daar put ik mijn inspiratie uit wat zich vormt in vrouwelijke, gedurfde en draagbare collecties.”
Hoe voelt het om aan het roer te staan van een eigen modelabel na gewerkt te hebben voor modemerken als Tommy Hilfiger, Bruuns Bazaar en Circle of Gentleman?
“Fantastisch. Het is het aller-leukste wat ik ooit heb gedaan. Van een eigen modelabel droomde ik altijd al en vanaf mijn negentiende ben ik begonnen met het volgen van die droom. Een studie Mode en Fotografie in Los Angeles was de eerste stap. Eenmaal terug in Nederland ben ik begonnen aan de bachelor op de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en ondertussen ben ik bewust eerst voor andere labels gaan werken om meer ervaring op te doen. Pas toen ik het idee het dat ik wist wat er allemaal bij kwam kijken, heb ik de sprong gewaagd. Dat geeft me nu de vrijheid om met Dorhout Mees mijn eigen fantasiewereld te creëren.”
Wat speelt er zich af in de wereld van Dorhout Mees?
“Die wereld heeft iets sereens en iets kwetsbaars en vormt een surrealistisch beeld waarin contrasten centraal staan. Toch draait het in mijn collecties altijd om draagbare kleding. De vrouw er mooier uit laten zien en zich er prettig in laten voelen, staat centraal tijdens het ontwerpproces. Mijn ontwerpen haar de kracht geven in haar zijn.”
Hoe draag je dat vrouwelijke beeld kracht bij?
“Al mijn collecties bestaan voor 90% uit zijde. Stug organza staat tegenover soepelvallend chiffon. Die contrasten komen ook terug in silhouetten, variërend van aansluitende korsetten tot hele wijde ronde vormen. Uiteindelijk draai het er voor mij om dat je er heel vrouwelijk uitziet, zonder dat het lijkt dat je daar heel de dag mee bezig bent geweest. Mode moet praktisch zijn. Het is misschien gek, maar in mijn ontwerpen moeten altijd zakken zitten.”
Waar komt je inspiratie vandaan voor de fall/winter 2011 collectie: 'Ballets Russes'?
“Ik heb vroeger op alle soorten dans gezeten, van klassiek ballet tot flamenco. Mijn lerares klassiek ballet was een dame op leeftijd met een houding van een prima ballerina die ze vroeger was. Die attitude in combinatie met het nostalgische gevoel van het Russische Ballet, vormt het uitgangspunt van deze collectie. Dit komt terug in elementen als ruches in kleding, met een twist in de vorm van hangende patronen en strikken refererend naar verval. En neem de print…die refereert naar een thee drinkend en knoeiend oud dametje dat zichzelf nog steeds als prima ballerina ziet.”
De collectie wordt beschreven met vrouwelijke tegenover wijdvallende shapes om het lichaam, waar extreem lange benen onderuit steken. Dat kenmerkt niet het lichaam van de doorsnee vrouw…
“Die omschrijving refereert specifiek naar mijn collectie waarbinnen ik speel met verhoudingen. Een jurk een paar centimeter korter maken verandert het silhouet en zorgt ervoor dat benen langer lijken. Dit geldt voor elke vrouw.
Dus elke vrouw kan je kleding aan... Is het ook voor iedereen betaalbaar?
“Mijn collecties vallen uit een in een basic, pret-a-porter en couture collectie met hetzelfde uitgangspunt. Hierdoor kan door consumenten gevarieerd worden met prijzen en kleding naar een specifiek draagmoment. De prijzen lopen op tot 1200 euro voor een op maat gemaakte jurk en beginnen bij 75 euro voor een mooi kwalitatief T-shirt met een mooie snit en een twist.”
De Amsterdam International Fashion Week is net achter de rug …Zien we jou er volgend jaar showen?
“Mijn collectie zo goed mogelijk presenteren is het doel. Daarom wil ik het anders doen. Een show op de Amsterdam International Fashion Week is natuurlijk fantastisch. Maar ik wil meer. Je bent veel vrijer als je een collectie presenteert doormiddel van een video. Dat creëert een totaalbeeld dat veel verder gaat dan alleen een jurk, top of broek. En nog belangrijker: je bereikt er veel meer mensen mee. Ook diegene die je producten willen kopen. En daar draait het uiteindelijk om. Maar zeg nooit, nooit.”
Wat zou je met Dorhout Mees willen bereiken?
“Het is niet mijn droom om meteen 500 winkels te openen. Een conceptstore waar ik het beeld van mijn label kan overbrengen zie ik wel zitten, maar pas als ik daar aan toe ben. Wat ik vooral niet wil is een winkel in een grote winkelstraat. Want die beginnen all over the world steeds meer op elkaar te lijken. Dan lig ik met mijn kleding liever in boetiekjes in New York, Parijs en Londen, zodat mijn kleding mengt met de stadscultuur. ”
(Links: Evelien van Fashionscene en rechts: Esther Dorhout Mees)
Lees hier de Dutch Pride interviews met Tony Cohen en Pauline van Dongen.
DORHOUT MEES | Ballets Russes HD from Dorhout Mees on Vimeo.
(Door: Evelien)