Het T-shirt is waarschijnlijk het meest basic kledingstuk dat je kunt bedenken en ideaal voor een casual oufit. Maar dit item is ook regelmatig op red carpets en catwalks te spotten. Hoe ziet de geschiedenis van dit onmisbare item eruit?
Een garderobe zonder T-shirt is moeilijk voor te stellen. Iedereen draagt het item: van de best betaalde actrices en veelgevraagde modellen tot arme studenten en de kleinste kids. En ja, wij natuurlijk ook. Wij vertellen je alles over de transformaties die het T-shirt heeft ondergaan, waardoor het het veelzijdige item is geworden, dat het nu is.
Een T-shirt, of zoals ze in het Engels zeggen een tee, is een type shirt zonder knoopjes of kraag. Het item heeft zijn naam natuurlijk te danken aan zijn vorm. Eigenlijk hebben T-shirts een korte mouw, maar exemplaren met lange mouwen krijgen doorgaans dezelfde naam mee. Andere eigenschappen die veel T-shirts met elkaar delen zijn de ronde hals en de katoenvezels die met een jersey stitch aan elkaar zijn gebreid (hierdoor heeft de stof zo'n zachte structuur).
Peperduur gatenshirt uit de s/s 2010 show van Balmain, Jil Sander s/s 2011 en apenshirt van Christopher Kane.
Exemplaar uit de 'One Trick Pony' collectie van House of Holland, Lanvin x H&M en Viktor & Rolf f/w 2008.
De term ‘T-shirt’ is vrij nieuw, want het woord werd pas in de jaren '20 van de vorige eeuw opgenomen in het Engelse woordenboek. Nog eens drie tot vier decennia later werd het T-shirt onderdeel van de mainstream mode. De oorsprong van de tee ligt in de periode van de Tweede Wereldoorlog. In wollen uniformen gehulde Amerikaanse legertroepen zagen al zwetend aan hoe Europese soldaten lichtgewicht, katoenen ondershirts droegen op warme dagen. Al snel namen troepen uit de US of A deze slimme kledingkeuze van de Europeanen over.
Tot aan de fifties, werden T-shirts nog als onderkleding beschouwd. Rebellerende acteurs als John Wayne, James Dean (die ook denim mainstream maakte) en Marlon Brando brachten hier verandering in, door in hun ‘ondergoed’ in films en op televisie te verschijnen. Doordat tieners het voorbeeld van hun stoere idolen over begonnen te nemen, werd het comfy én betaalbare T-shirt steeds meer gezien als gewoon kledingstuk. Een paar jaar later werd er steeds meer geëxperimenteerd met het item, bijvoorbeeld door middel van tye dying. Ook werd ingezien dat het T-shirt als draagbare reclame of als vorm van protest kon worden gebruikt, door er de naam van bands, politici en bedrijven op te drukken.
Links: acteur Marlon Brando zorgde voor heel wat opschudding door in een simpel, wit T-shirt op het grote scherm te verschijnen in de fifties.
Rechts: Beyoncé in Obama T-shirt met hubby Jay-Z.
Net zoals voor lingerie, de panty en sleehak geldt voor het T-shirt dat er tegenwoordig oneindig veel keuzes zijn. Je hebt versierde couture T-shirts met een waarde van honderden euro's, maar er zijn ook genoeg casual exemplaren met of zonder print, die je voor een paar centen op de kop kunt tikken (en makkelijk kunt customizen). Dat dit kledingstuk zo veelzijdig en universeel is, is ook wat het zo mooi maakt.
Met de klok mee, beginnend linksboven: Vanessa Hudgens, Rihanna, Mary-Kate Olsen en Sarah Jessica Parker.
Met de klok mee, beginnend linksboven: Stylecaster, Karla's Closet, The Cherry Blossom Girl en Team Peter Stigter.
T-shirts kun je nooit genoeg hebben. Wij shopten twee opvallende exemplaren voor je!
Links: roze T-shirt met opdruk van D&G (€ 132)
Rechts: chic pailletten T-shirt van DKNY (€ 98,40)
(Door: Joyce)