Kwon Kim. Voor het publiek misschien geen bekende naam, maar wel onze ticket achter de schermen in het wereldje van de sneakers. Fashionscene’s geïnterviewde van deze week geeft je een klein beeld van het leven van een product manager bij Adidas…
Stel je eens voor aan onze lezers. “Ik ben Kwon Kim, 28 jaar oud, geboren en getogen in Berlijn Xberg61. Ik kom uit de tweede generatie van Koreanen in Duitsland. Ik heb economie gestudeerd en ben al 15 jaar verslaafd aan sneakers.Ik werk als product manager bij Adidas voor de Heritage footwear lijn. Dat houdt in: plannen, ontwerpen, ontwikkelen en verkopen van het product.” We hebben elkaar ontmoet bij BBBatKraftwerk in Berlijn. Wat was jouw ervaring op BREAD & butter’s nieuwe beurs? |
“Ik vond het heel erg cool. Ik was verrast door zowel de nieuwe set-up als het concept – vernieuwend, iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Ik heb al aardig wat shows gezien in mijn carrière en ik kan zeggen dat B&b voor een unieke, onverwachte aanpak heeft gekozen.”
Waar werk je op dit moment aan?
“Ik ben bezig met een specifieke lijn van de Adidas Sport Heritage collectie die zich focust op klanten met een uitbundige en unieke smaak, maar wat ook interessant is voor de collectors community. Ik mag er verder niets over zeggen… Limited editions, speciale uitgaven en fashion producten is waar ik me mee bezig houd.”
Welke sneakers heb je vandaag aan?
“Witgouden Adidas Dallas, oude 80’s renschoenen met klittenband.”
Hoeveel paar sneakers heb je?
“Ongeveer 250 paar…”
Beschrijf eens een doorsnee werkdag uit Kwon’s leven. “Adidas zit in Herzogenaurach, in het zuiden van Duitsland (lees: middle of nowhere). De dichtstbijzijnde grote stad is Neurenberg, 30 kilometer verderop. Ik rij binnen een half uur naar kantoor. Ik haal een cappuccino en ben meestal rond 09.00 uur binnen. Ik check mijn emails, surf een beetje op allerlei sneakersites, praat met mijn ontwerpers en heb af en toe meetings tussendoor. Na een 10-urige werkdag doe ik wat yoga, ga ik sporten of ik duik de sauna in. Vrij normaal dus.” |
Je reist heel veel voor je werk. Welke stad/land geeft jou de meeste inspiratie?
“Ik kom net terug uit Tokio en ik moet zeggen, Tokio is tot zover een van mijn favoriete steden. Tokio heeft zoveel details dat je dingen ook op een andere manier bekijkt. Gekke aandachtspunten in kleuren, architectuur, retail en mode geeft mij inspiratie om diezelfde soort details te verwerken in ontwerpen. Je focust meer op de dingen waar je mee bezig bent. De mensen zijn bovendien bescheiden, maar erg vriendelijk – net als Duitsers ;) Credits gaan ook naar Hongkong, een geweldige stad met een Europese, multiculturele sfeer. Zowel een actieve muziekscene als een nachtleven mis ik wel. Er is 1 club die ik je aanraad en dat is Yumla…”
“In Europa behoren Kopenhagen en Barcelona tot mijn favoriete steden. Kopenhagen is leuk, omdat het klein is, de mensen aardig zijn en het heeft een soort zweverige sfeer, maar zonder dat het saai of gewoontjes is. Barcelona heeft lekker eten, een mooie geschiedenis en eenlaid-back sfeertje. Af en toe wel iets te druk.”
Heb je kunstenaars/ontwerpers/labels waar je graag mee zou willen werken?
“Ik zou met heel veel labels willen werken, zolang ze maar opvallen en iets betekenen in de wereld van de consumenten die heel veel geld uitgeven ;) Nee, grapje. Ik zou graag met merken willen werken uit verschillende sectoren. Uit een onverwachte hoek, zoals streetlabels, graffitiartiesten, horlogemerken, fietslabels, et cetera.”
“Het zou heel interessant zijn om met meer dan 1 bedrijf een complete collectie te maken. Natuurlijk wel gekoppeld aan een bepaald thema. Mag wederom niets meer zeggen, top secret!”
Wat is belangrijker voor je: het proces of product?
“Het product moet de basis zijn en beide moeten op een gegeven moment een mooi mengsel worden. Het proces is erg belangrijk wanneer we te maken hebben met massaproductie. Als tijd geen issue is, dan kun je een collectie zoveel aandacht geven als je wilt voor het ultieme product.”
Op welk sneaker model en/of collectie waar je aan mee hebt gewerkt ben je het meest trots? “Ik heb voor PUMA gewerkt en om eerlijk te zijn ben ik nog steeds heel erg blij met het resultaat van de Clyde lijn. Ik ben ook erg tevreden met de Adidas modellen die binnenkort worden gelanceerd. Aangezien ik net een jaartje bij Adidas werk, is mijn eerste project de collectie die eind 2007 uitkomt.” Wat is de grootste verandering in streetwear ontwikkeling sinds het begin van jouw carrière? |
“Dat is een moeilijke vraag… Muziek en verlichting van de afgelopen decennia met betrekking tot bepaalde trends hebben altijd een rol gespeeld in welke richting de modekoers opgaat.”
“Na de lancering van Adidas Superstar 35th Collection en het adicolor concept, op dat moment vernieuwde items in de streetwear industrie, werden collabo projecten opeens heel erg populair. Een samenwerking met een onbekend label was de manier voor grote streetwear merken om hun producten te verbeteren. Zo’n uiting is ook een manier om een andere sterke kant van je label te laten zien naar consumenten toe.”
“Vanuit de consument en grafisch standpunt bekeken werd de herintroductie van de 80’s hiphop cultuur erg groot en aanwezig. Grove prints, schreeuwende kleuren en veelbetekenende grafische input veroverden een grote plek in de markt. Hetzelfde geldt nu ook voor de skate en punk ontwikkeling van de 80’s. In het begin van mijn carrière was dat in dit wereldje absoluut nog niet het geval.”
Wat is volgens jou de next big thing in streetwear?
“90’s invloeden uit alle soorten hoeken.”
Waar zie je jezelf over 15 jaar?
“Op een plek waar mijn familie en vrienden gezond, gelukkig en vredig wonen.”
-Kstar