Daar stond ik afgelopen vrijdag in een verrookte kroeg met jawel, een kopje Rooibos-honing thee. Mag het wanneer je ziek bent?! Het was vrijdagavond, ik wilde met mijn gloeiende hoofd toch een beetje het gevoel hebben dat ik nog in leven was en last but not least… er was een upcoming designer in tha house. Dat moest natuurlijk even gecheckt worden.
De Soulfaze show was onderdeel van VPRO’s Bring It On! waarin kunstenaars van verschillende disciplines het publiek voor zich probeerden te winnen. Jordy Satoor de Rootas stal de show met twee modellen die in kinky streetwear over het podium dansten. Boven hun hotpants en fluorescerende leggings showden ze tees die er flink verrot uitzagen. Ik wist niet dat ‘verrot’ er zo goed uit kon zien… Wie is het brein achter deze funky streetwear? Ik vroeg ontwerper Jordy Satoor de Rootas de kleren van het lijf over zijn kledingmerk Soulfaze.
Wat is de Soulfaze ideologie?
“Wat ik maak is fashion streetwear. Mijn kleding is vernieuwend en dat doe ik door te customizen. Ik pak daar bijvoorbeeld scharen, textielverf en schuurpapier voor. Aangezien ik alles met de hand doe, kost het veel tijd, maar het is een vette hobby van me! Ieder stuk is dus uniek. Als ik van anderen te horen krijg dat mijn kleding vernieuwend is, is dat nóg doper.”
Waar laat je je door inspireren?
“Het gaat echt om wat ik op DAT moment denk. Het is een momentopname. Ik heb veel gezien en meegemaakt en dat komt terug in mijn kleding. Grote steden zoals Berlijn en Kopenhagen doen mij ook heel veel. Het kan zomaar zijn dat ik op een zonnige dag op een terrasje zit en uren kan kijken naar de mensen die voorbij komen. Dan pak ik mijn rust en kijk ik naar wat er écht om me heen gebeurd.”
Gebruik je ook dingen vanuit je opleiding?
“Uhm… Ik heb geen modeopleiding afgerond! Ik voelde dat dit het moment was om aan de slag te gaan en mijn eigen kledinglijn te ontwerpen. Ik heb op het Grafisch Lyceum gezeten en deed de opleiding Mode & Design, maar het was niet zoals ik het verwacht had. De drive om het nú te doen, was veel sterker. En ik mag niet klagen; van begin tot op de dag van vandaag gaat het goed met de persaandacht en de showtjes die ik geef.”
Hoe vind jij het gesteld met het modebewustzijn in Nederland?
“Ten eerste: ik waardeer iedereen. Maar Nederland heeft nog niet echt een eigen stijl ontwikkeld. Parijs is bijvoorbeeld echt haute couture en Berlijn meer underground, maar Nederland heeft niet echt iets kenmerkends. Daarom vind ik programma’s als Looking Good goede initiatieven. Mensen kunnen zien dat ze van stijl kunnen veranderen en dat het niet altijd maar gewoontjes hoeft. Wat ik ook super vind, is dat Nederland veel organiseert voor nieuwkomers op het gebied van fashion. Binnenkort sta ik ook weer op twee festivals, de UFTA en Streetlab, waar ik mijn lijn kan promoten.”
Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
“Ik hoop heel veel! Ik heb veel bereikt in de afgelopen tijd. Eerst verkocht ik alleen tops maar nu heb ik in mijn wintercollectie ook toffe truien en longsleeves met vale colourways en toffe prints. Ik wil vooral exclusief blijven en kleding maken voor een echt geïnteresseerde doelgroep. Nu ben ik aan het opbouwen in Nederland, maar mijn streven is uiteindelijk New York, Tokio, Kopenhagen. Internationaal dus!”
Jordy Satoor de Rootas zit niet stil en dat zal ook niet snel veranderen. Met zijn drive en gevoel voor stijl zal hij vast nog lang in het straatbeeld blijven verschijnen.
Wil je meer Soulfaze? Surf dan naar www.soulfaze.com en faze de fashion van nu. (Daisy)
Beeld: Armand Satoor de Rootas