Donderdagochtend 04.00 uur. Wake up time. Rise & shine, vandaag trekken de Fashionsceners naar het fijne Barçelona om eindelijk de wintereditie van de BREAD & butter beurs te gaan bezoeken. Eerst vervloekten we onszelf nog dat we de allereerste vlucht (6.30) hadden geboekt maar achteraf bleek het best nog wel slim. Eenmaal in de Spaanse stad aan de eerste (en zeker niet de laatste) Starbucks koffietjes werden we overstelpt met smsjes over mensen die in Amsterdam in de gracht waaiden door de storm… Pff, wat een gedoe. We zetten onze zonnebril nog maar eens goed op onze neus en vertrokken richting de beurs. BREAD & butter, here we come!
W-O-W! Wat een mensen, wat een organisatie, wat veel hallen, wat veel labels; kortom: zo veel te zien! So much to see, so little time… Na een eerste indruk te hebben gekregen van de fashionhectiek met een snel rondje in de Denim hal besloten we onze BREAD & butter dip officieel te laten beginnen in de Sport & Street hal. Adem in, adem uit en let the games begin!
Slimme zet om in deze hal te beginnen; Sport & Street telde maar liefst 9 verdiepingen! Op naar level 9 en al scannend, schrijvend en plaatjes makend daalden we af. Zoals al eerder gezegd: er was heeeeeeeel veel te zien. Bekende labels, onbekende merken, klein, groot, leuke collecties, veel van hetzelfde collecties. Eigenlijk te veel om op te noemen! Maar we willen je natuurlijk wel een beetje een indruk geven van alles wat we daar gespot hebben, dus vandaar hieronder in vogelvlucht een selectie labels met onze favo picks…
Bij de mannen geldt bij dit typisch Britse streetwear label dat klassieke vormen voorop staan, gecombineerd met heldere kleuren. Womenswear heeft een jaren ‘80 look wat kleuren betreft en vertaalt streetbasics naar verfijnde looks van top tot teen. Favo pick voor de vrouwen: zwart leren jasje met ruffles langs knopenflap en opstaande kraag. Voor de mannen: roze tee met als soort ketting een print van Noorse breiseltrui.
Bk shoes
Bij Bk shoes zagen we leuke slip-on’s, zoals bijvoorbeeld de gifgroen plus roze van Leyp. Verder waren er veel (geijkte) doodshoofd- en ruitenprints waarbij zowel de slip-on’s als Chuck Taylor-achtige schoenen niet heel inspirerend waren. Wel weer leuk waren de halfhoge modellen in het knalblauw, zwart en knalroze.
Nikita
Dit label is afkomstig uit Reykjavik, IJsland. Designer Heida Birgisdottir begon kleding voor zichzelf te ontwerpen maar de klanten van haar winkeltje waren meteen fan van de designs. Ze verkocht haar winkel en lanceerde haar eigen merk internationaal. Well, we like! Onze favorieten: een grijszwart leren jasje met knalgroene printvoering en een witte hoodie met korte mouwen, opstaande kraag, buidel met elastiek en cartoonoog/vogelprint.
Dangerous Work is in 2002 in Florence, Italië opgericht. Het label is geïnspireerd op het real world laboratorium van urban culturele vormen, zoals muziek, street arts en sport. Voor DW is belangrijk dat kleding perfect is gemaakt om gedragen te worden door een bewegend lichaam. Het thema voor winter 2007-8 is bij Dangerous Work ‘Salsa Extra Strong’. Coole items: soort pyjamapak (broek, hemdje met zakken, shirt, hoodie) met gekke print met vierkante koppies en rare lichaamsvormen en een wit ‘rugrat’ trainingsjackie.
Voor Insight geldt dat ze niet echt één duidelijke stijl hebben, maar er hangt wel veel leuks in de rekken. Leuk in de vrouwencollectie is de driekwart joggingpants met paisleyprint, de donkerblauwe overgooier van joggingstof met zakjes en gele longsleeve eraan vast. In de mannenlijn is heel veel streep, houthakkersprint, paisley, preppy en militair te zien.
Dit label uit San Francisco is opgericht door 3 vrienden die elkaar vanaf de basisschool kennen. Ze startten het merk omdat ze het ‘modegat’ willen opvullen tussen verschillende kledingstijlen die uit diverse culturen voort zijn gekomen. Resultaat? “Fusion of fashion”, met vooral veel hoodies voor ladies & gents.
Dit Duitse merk vindt haar oorsprong in Frankfurt. Ontwerpster Janina is afgestudeerd in fashion én fotografie en verzorgt dan ook altijd zelf de shoots van haar designs. Bijna alle ontwerpen zijn one-of-a-kind of in een sterk gelimiteerde oplage en de gebruikte materialen zijn altijd gerecycled, denk aan kleedjes, gordijnen, tafelkleden, etc. Onze favorieten? Het zwart/rood satijnen stippenbomberjackie die ook binnenstebuiten gedragen kan worden en de okergele ‘face’ sweater, met franjes/slierten als haar, kralen aan capuchontouwtjes als ogen en rode rits als mond. En zo leuk: het is een familietrui, ook een papa en kindje trui zijn van de partij!
Dit Deense label heeft veel vette hoodies voor zowel mannen als vrouwen. Prints zijn in de vorm van Pacman, parachutes en abstracte bomen en fluorkleuren overheersen. Ook de horloges van het label zijn de moeite waard. En het goede nieuws: gewoon te koop bij hotspot Barrio Mixstore!
Pfff, tot zover de B&b beurs dag 1, morgen weer een dag. Na een welverdiende cocktail ter plaatse namen we bijna de taxi met cool cool cool Coolio (ja hij leeft nog!) richting stad. Er stond later die avond nog een Nike feestje op het programma…