Een interview in Amsterdam met dé Kelly Cutrone? Die van het ongelooflijk succesvolle pr-bedrijf, de reality series, de boeken en de no-bullshit mentaliteit? Daar zegt Fashionscene geen nee tegen!
De meesten kennen Kelly Cutrone waarschijnlijk wel als de tough love bazin van realitysterren Whitney en Lauren, uit MTV's The City. De afleveringen waarin Kelly haar ongezouten mening met ons deelde, waren zonder uitzondering onze favoriete episodes. De CEO en oprichtster van pr-bureau People's Revolution schitterde hierna in haar eigen realityserie Kell on Earth. Meer bewondering voor deze louter in zwart gestoken zakenvrouw, mentor en alleenstaande moeder volgde.
Kelly Cutrone was vorige week krap drie dagen in Amsterdam om te spreken tijdens TedxAmsterdamWomen en haar twee boeken If You Have To Cry, Go Outside (hoe geweldig is die titel alleen al) en Normal Gets You Nowhere (so true) te promoten. Fashionscene's Joyce en Girlscene's Marjolein spraken haar vrijdagavond in Amsterdam. En wat bleek? Ze was net zo tof en openhartig als we hoopten!
Hoe is Amsterdam je tot nu toe bevallen?
"I love it, het is een hele fijne stad. Ik vroeg me wel af waarom er alleen een Red Light District is voor mannen. Het is zo seksistisch, waarom is er niet zoiets voor vrouwen?" Lachend: "Niet dat het iets voor mij is, maar toch... best vreemd."
Ben je eigenlijk wel eens eerder in Amsterdam geweest?
"Nee ik ben hier nog nooit eerder geweest, believe it or not. Ik ben al zó vaak uitgenodigd om te komen. Als ik normaal gesproken naar Europa kom is het voor vakantie en ga ik naar Italië of het zuiden van Frankrijk, omdat daar de vader van mijn dochter woont. Voor werk is het meestal the usual: Londen, Milaan en Parijs."
Je bent al zo'n 25 jaar werkzaam binnen de mode-industrie. Wat is naar jouw idee de grootste verandering die deze business heeft ondergaan?
"Dat is een grote vraag... De industrie is veranderd omdat er tien jaar geleden een einde kwam aan de periode dat mode glorious, exclusief, heel erg duur en alleen voor de elite was. Daar is grote verandering in gekomen door onder meer Internet, televisie en de democratisatie van mode. Bij winkels als Zara, H&M en Topshop kun je een geweldige deal krijgen, zoals een prachtige jurk voor 25 dollar. Merken als Burberry en Gucci proberen nog trucs uit te halen, zo van: dit katoenen shirt is paars en het is cool, dus je moet er 100 dollar voor betalen. Maar dat werkt nu niet meer, mensen weten wel beter."
Je staat bekend als een tough cookie, maar je geeft mensen graag advies door middel van je boeken en tv-shows. Wat is het beste advies dat jij ooit van iemand anders hebt gehad?
"Ik denk van mijn moeder. Als dingen minder gaan, worden ze vanzelf weer beter. Uiteindelijk gaat alles gewoon verder, en je moet je er niet door uit het veld laten slaan. Naarmate je werkt en succesvoller wordt, zul je meer zwarte tijden kennen. In de liefde, op werkgebied, je zult rijk zijn, arm zijn, je zult geweldig zijn, je zult een joke zijn... Je zult al deze dingen zijn, over and over again. Het enige verschil tussen mensen die succesvol zijn en de mensen die dat niet zijn, is dat de succesvolle mensen door zullen gaan (een hilarische imitatie van een doemdenker tegenover een rasoptimist volgt)."
Links: If You Have To Cry, Go Outside (€ 14,99)
Rechts: Normal Gets You Nowhere (€ 21,99)
Je ontmoet en werkt met veel grote namen uit de fashion business. Ben je wel eens starstruck?
"Niet echt. Er zijn mensen die ik heb ontmoet, van wie ik denk: 'Wow, amazing'. Maar ik ben niet zo snel excited. Des te meer mensen zich als sterren gedragen, des te meer ze me tegen staan. Ik was een groot Van Morrison fan en toen ik hem een hele tijd geleden ontmoette, gedroeg hij zich als een eikel. Als iemand nu zegt dat bijvoorbeeld Mick Jagger wilt blijven eten zeg ik: 'Noooooo!' Ik wil de fantasie levend houden. Wat fashion designers betreft... met Paco Rabanne werken was awesome. Toen ik hoorde dat hij was ontslagen, was het de eerste en enige keer dat ik op werk huilde, iedereen schrok zich rot. Vivienne Westwood, Sonia Rykiel en Jean-Paul Gaultier zijn ook geweldig. Ik ben geen Karl Lagerfeld fan."
Zijn er Nederlandse ontwerpers die je kent of waar je fan van bent?
"Rika (ze haalt enthousiast haar zwarte Rika tas met sterrenstuds tevoorschijn)! En I love Daryl van Wouw. Ik heb helaas niet zoveel tijd om meer winkels te verkennen."
Wat moeten de Fashionscene lezeressen, die in het modewereldje willen werken, écht weten over de internationale mode-industrie?
"Dat niets is wat het lijkt. De mode-industrie is niet (ondertussen pratend met een overdreven dramatische stem) een mooie industrie waarin iedereen prachtig is, perfecte make-up op heeft en strakke rokjes draagt, waarin nooit iets verkeerd gaat, je alle macht hebt, bakken geld verdient, om zeven uur naar huis gaat, iedere avond naar een black tie etentje gaat, nooit betaalt en de hele wereld voor je opengaat als de gates of Oz. It's nothing like that." Het gaat over vrachtwagens, FedEx, fabrieken, flauwvallende modellen en huilende mensen. Don't be fooled by the web, 'cause you might get killed by the spider."
Na ons interview - dat wat ons betreft wel een uur had mogen duren - en een knuffel was het tijd voor een Q&A met een hele groep journalisten en bloggers. Kelly onthulde onder meer plannen voor een nieuwe reality serie over haar eigen persoontje bij MTV! En wist je al dat ze het nieuwste lid is van de America's Next Top Model jury?
Naast mode, tv en celebs, ging het ook over zwaardere onderwerpen zoals de tijd (al heel lang geleden) dat ze over zelfmoord dacht, meditatie, haar dochtertje Ava en vrouwelijkheid. Na weer een uur vol inspirerende Cutrone quotes trok iedereen richting The American Book Center aan het Spui in Amsterdam voor een signeersessie. Om haar te kunnen spreken was al geweldig, maar een krabbel van miss Cutrone in ons boek mocht natuurlijk niet ontbreken.
Nog enkele interessante quotes van la Cutrone van afgelopen vrijdag die we je niet willen onthouden:
Over het bepalen van je eigen toekomst: "Ik kom uit the middle of nowhere, ging naar een openbare school en volgde een opleiding tot verpleegster. Vervolgens verhuisde ik naar New York en werd ik een publicist. Alles kan gebeuren als je je intuïtie volgt en je je eigen leven volgt."
Over verveling: "Als je je verveelt, ben je niet creatief en heb je geen voorstellingsvermogen."
Over peperdure aankopen: "Oké, soms koop ik iets dat niet het geld waard is dat ik er aan uitgeef, alleen dan geeft het me wel een kick en it makes me feel special. Maar weet dus als je zoiets koopt dat je een kick krijgt, en niet een treasure."
Over de onderverdeling van mode: "Je hebt drie soorten mode. De eerste is Dolce & Gabbana, een beetje à la kijk naar mij, kom naar me toe en vind me hot and sexy. Dan heb je Ralph 'kijk een beetje naar me' Lauren. En dan heb je nog Yohji Yamamoto en Margiela, zo van: 'Don't you dare, dit is voor mezelf. Als je meer wilt weten moet je maar slim genoeg zijn om mijn kleding te begrijpen of je komt er later achter als ik me kleren uittrek.'
Over vrouwelijkheid: “Vrouwelijk zijn gaat niet per sé over sexiness. Het betekent dat je fierce, meedogenloos, vruchtbaar, meedogend en eerlijk bent.
Over solliciteren bij grote modebedrijven: "Get to know the assistent."
Ben jij na het lezen van ons interview ook een Kelly Cutrone fan?
(Door: Joyce)
(Foto's: Marjolein)