Afgelopen week was het mijn beurt voor een designer presentatie. Ik koos voor een Belgische ontwerper: Dries van Noten. Drie avonden lang heb ik research gedaan. De jeugd van Dries, het begin van zijn carrière, zijn collecties. Alles heb ik met plezier verwerkt in een presentatie. Ik ben ontzettend veel te weten gekomen en ben nog enthousiaster geworden over zijn ontwerpen. Om dit met jullie te delen, blog ik deze week: Dries in een (Van) Notendop:
Door opvoeding op een streng gelovige school, kreeg Dries van Noten een praktische kijk op het leven. Zijn familie achtergrond zorgde voor een kennismaking met de modewereld op een erg jonge leeftijd. Als klein jongetje bezocht hij shows met zijn vader in Parijs, Milaan en Düsseldorf. Hier maakte hij kennis met de commerciële kant van de mode-industrie. Toch besloot Dries al snel dat hij geen mode wil verkopen maar ontwerpen.
In 1976 begon Dries (toen 18 jaar oud) zijn studie aan Antwerp’s Royal Academy. Hier maakte hij deel uit van de lichting De Antwerpse Zes. Met hun sterke visie op mode zetten ze Antwerpen op modegebied op de wereldkaart. In 1985 presenteerde Dries voor het eerst zijn collectie tijdens de Londen Fashion week. Zijn lijn werd vrijwel direct een succes en verkocht aan belangrijke klanten als Barneys New York, Pauw in Amsterdam en Whistles in London. In 1989 maakte zijn eerste bescheiden winkeltje plaats voor een vijf verdiepingen groot warenhuis in Antwerpen. Dries renoveerde het pand en gaf het zijn oude naam ‘Het Modepaleis‘ terug.
Doordat het bedrijf van Dries van Noten enorm snel groeide, opende hij een showroom en perskantoor in Parijs. Zijn eerste stap buiten Antwerpen werd al snel gevolgd door een opening van een tweede showroom in Milaan. In Juli 2000 nam Dries Van Noten zijn intrek in een groot warenhuis in Antwerpen. Het zes verdiepingen tellende pand biedt ruimte aan een showroom, designafdeling, marketing, productie, accountants en distributieafdeling van Dries van Noten.
Terwijl andere Belgische designers bekend staan om hun melancholie en intellect, heeft Dries Van Noten een constante balans met wat Vouge noemt: "poetic, ethnic-eclectic artistic". Dit komt door zijn rijke stoffen, weloverwogen kleuren en etnische invloeden. Dit zien we terug in zijn artistieke en dynamische prints, ingewikkelde borduursels en draagbare, natuurlijke designs.
In januari 2007 opende Dries een boetiek in Parijs. Dicht bij de Académie Française, the Institut en de Académie des Beaux-Arts de Paris. In 2008 ontving Dries diverse prijzen, onder meer Beste Internationale Ontwerper door de Amerikaanse Counsil, Prix de la Mode door Nederland en Royal Designer for Industry door Engeland. In maart 2009 werd een nieuwe boetiek geopend in Tokyo. In ditzelfde jaar werd Dries opgenomen in de Galerij der Groten van Voka Waasland.
Dries van Noten heeft vanaf het begin zijn carrière alles zelf gefinancierd, nooit geadverteerd en verkoopt zijn collecties nu wereldwijd. Naast zijn winkels in Antwerpen, Parijs, Singapore, Dubai en Hong Kong, werkt Dries van Noten samen met ruim vierhonderd winkels in steden als New York, Londen, Milaan, Berlijn, Koeweit, Tokio en Moskou.
Met zijn wintercollectie uit 2009 zette hij zich definitief als topontwerper op de kaart en hij is een inspiratiebron voor diverse andere designers. Net als veel modeliefhebbers, ben ik een fan van deze ontwerper uit ons Belgische buurlandje. Door deze presentatie heb ik mijn eerste voldoende in the pocket. Dat huiswerk ook leuk kan zijn bewijst Another Academy!
Liefs,
Loes van de Mosselaar