Fashion

American Apparel: ban op advertenties publiciteitsstunt

Voor de derde keer dit jaar zijn advertenties van American Apparel door de Britse Advertising Standards Authority (ASA) in de ban gedaan. De foto’s zijn te openlijk seksueel, oordeelde de ASA, en dus mogen ze niet langer aan het Britse publiek getoond worden. 
 
Onzin, aldus American Apparel. Een anonieme bron binnen het bedrijf deed bij Racked zijn zegje: “We willen het idee dat American Apparel met opzet campagnes maakt voor publiciteit de wereld uit helpen. It’s the other way around,” aldus de bron. “De ASA gebruikt AA om publiciteit te krijgen en daarom komen zij regelmatig achter het bedrijf aan. Ik denk dat het feit dat de ‘reclames’ in dit geval niet eens reclames, maar afbeeldingen op onze website waren dat duidelijk maakt. Hoe kan deze instantie iets te zeggen hebben over wat een bedrijf op zijn site plaatst? We maken deze advertenties al tien jaar lang. Wie zijn zij om te zeggen wat wel en wat niet gepast is?” 

American Apparel banned ad reclame advertentie AA British Advertising Standards Authority

American Apparel banned ad reclame advertentie AA British Advertising Standards Authority
De twee 'advertenties' die gebanned werden door ASA
 
De discussie over de afbeeldingen is inmiddels opgelaaid op de Facebookpagina van American Apparel. Wij zetten enkele meningen op een rijtje:
 
Marley W.:
“1. you can not “see her pussy”
2. this ad is nothing compared to many others we have seen
3. american apparel models are a much better influence on girls than other models, they wear little to no makeup and they all represent beautiful and natural body types”
 
Gabi Montoya M.:
“It’s hard to sell clothes when your models don’t actually wear any”
 
Josephine W.:
“Honestly. I love your clothes but your constant sexual poses and nudity in your adds is just boring and tiring. Maybe it’s new and “crazy” with these kind of ads in the US where a nipple will be banned and embarrass the shit out of people but in Europe we’ve seen this for years and were fed up with it. Stop selling clothes with sex, it’s old, it’s sexism and you should freshen up your ideas. They’re so nineties.”
 
Wat vind jij? Gaan de advertenties van American Apparel te ver, of maakt de ASA zich druk om niets?
Deel dit artikel
Back to top