Interview Suraya Naidoo - Suraya Naidoo begon een aantal jaar geleden door een samenloop van omstandigheden te werken als huidtherapeut. Voormalig model en tv-presentatrice Suraya leidt nu inmiddels de succesvolle beautysalon Skin Smart Centre in Amsterdam. Good2b had een bijzonder gesprek met de Zuid-Afrikaanse.
Tekst: Suzanna Timmer
[IMG04]
Suraya heeft een bijzondere weg afgelegd voordat ze Skin Smart Centre begon. Ze werd geboren in Zuid-Afrika en komt uit een zeer traditionele Indiase familie. Een goede opleiding, studie en carrière was voor haar familie de belangrijkste zaak. Haar vader keek daar streng op toe. Toch deed Suraya ondertussen ook veel modellenwerk. ‘Van mijn moeder mocht ik modellenwerk doen, maar mijn vader vond op een gegeven moment dat ik er te veel door werd afgeleid en me op mijn studie moest richten. Maar het was zo’n deel van mijn leven dat ik eigenlijk niet beter wist. Ik bleef het werk dus doen.’
Daarna rolde Suraya het tv-vak in. Ze presenteerde een ochtendprogramma op de Zuid-Afrikaanse tv. En hoewel ze haar rechtenstudie wel afmaakte en daarna een baan in de PR kreeg, lag haar hart daar niet. ‘Ik was altijd geïnteresseerd in talen, filosofie en psychologie. Mijn vader vond dat ik businessvakken moest doen als basis voor mijn rechtenstudie, maar met het succes van de tv-show kon ik alles doen wat ik wilde en op eigen benen staan. Dus ik stopte met de pr job en ging tv wereld in, tegen mijn ouders zin in. Ze waren teleurgesteld!’
[IMG01]
Heimwee
In 1999 verhuisden Suraya’s ouders naar Nederland en vertrok ze zelf naar de Verenigde Staten, om in Los Angeles te gaan werken bij tv-zender E Entertainment. Op één van haar reizen naar Nederland ontmoette ze haar toekomstige man en ze besloot naar Nederland te verhuizen. Suraya vertelt over de moeilijke periode die volgde. ‘In Zuid-Afrika en de VS was ik bekend van tv, maar hier kende niemand me en begon ik weer op nul. In die tijd was er geen behoefte aan een Engelstalige presentator in Nederland. Uiteindelijk besloot ik om terug te gaan in PR en Communicatie. Ik werkte voor een financieel bedrijf, maar was daar erg ongelukkig. Ik had heimwee naar Zuid-Afrika en naar de VS. Ik had zelfmedelijden en dacht aan de tijd dat ik niet op deuren hoefde te kloppen en te vragen om werk. Totdat ik op een dag mezelf bij elkaar geraapt heb en dacht: Ik heb altijd een plan gehad, wat is nú mijn plan? Ik kwam op twee dingen: toneel/drama en de cosmetische industrie. Mijn moeder had vroeger een kap- en beautysalon en ik had daardoor ervaring met make-up en huidverzorging. Ik bedacht dat ik het vroeger heerlijk vond om naar de salon van mijn moeder te gaan: het was als een snoepwinkel. Met het modellen- en tv-werk bracht ik ook veel tijd in de salon door voor mijn haar, gezicht en make-up.’
Skin Smart Centre
Suraya besloot een opleiding te gaan volgen in Utrecht. Ondertussen voerde ze ook gesprekken met bekende bedrijven als L’Oréal en Dermalogica. ‘Ik vroeg ze wat ik moest doen om met cosmeticamerken te werken. Ze zeiden dat ik op marketingniveau meteen aan de slag kon gaan. Maar ik wilde meer de diepte in, meer over de producten weten en niet alleen maar op commercieel niveau. Daarom heb ik de studie in Utrecht gedaan en daarnaast een internationale studie voor huidtherapie.’ Ze werkte vervolgens bij Dermalogica, Estee Lauder en La Prairie. Leuke banen, vond ze, maar ze voelde zich het meest gelukkig als ze direct contact had met mensen. Toen ze drie jaar geleden ziek werd en Lupus werd geconstateerd, veranderde dat alles. ‘Ik kon niets meer, de ziekte krijgt vat op je organen en handen. Ik moest en wilde mijn manier van leven drastisch veranderen. Voorheen was het altijd maar werk, werk, werk geweest. Ik wilde iets voor mezelf creëren op een manier die niet te veel van me zou vergen en waarmee ik me gelukkig zou voelen. Consumenten willen de luxe, het comfort van de cosmetica-industrie, maar ze willen ook goed advies. Ze zijn er hongerig naar. Dat is waar ik me op ben gaan richten en zo ben ik Skin Smart Centre begonnen, mijn eigen shop. Ik bedacht het concept en heb er veel voor gedaan om het van de grond te krijgen.’
[IMG02]
Complex huidprobleem
Skin Smart Centre ging meteen lopen. ‘We hebben al veel doeltreffende behandelingen gedaan en goed advies kunnen geven.’ Een van de succesvolle behandelingen die Suraya doet is voor couperose (vaatverwijding) en rosacea (ontsteking van het haarvaatsysteem). ‘Nederland is een groot deel van het jaar koud, ze zetten de verwarming hoog. Daarnaast fietsen veel Nederlanders en hebben ze een blanke huid. Couperose is hier dus een dagelijks probleem en steeds meer een deel geworden van de het klimaat. Ik ben me in zowel couperose als rosacea gaan verdiepen, omdat ik klanten had die er last van hadden. Het probleem is dat je verschillende antibioticakuren kunt doen, maar dat willen de meeste klanten niet. Op lange termijn willen ze ook zonder antibiotica kunnen. Ook heb je geen zin in de bijwerkingen, zoals het feit dat je lichaam helemaal uitgeput is. Mensen willen dit huidprobleem begrijpen, ze willen verlichting en controle op een meer natuurlijke manier. Ze willen niet puur op antibioticum zijn aangewezen.’
Suraya deed research en onderzocht de mogelijkheden om de aandoening te behandelen. Inmiddels is Suraya een van de weinig huidtherapeuten die op een innovatieve werkwijze dit huidprobleem aanpakt. Er zijn niet veel mensen in de cosmeticasector die weten hoe ze dit huidbeeld moeten behandelen. ‘Rosacea is zo’n complex huidprobleem dat zelfs artsen en dermatologen geen idee hebben hoe deze conditie ontstaat. Ze schrijven dan maar een ontstekingsremmer voor die eigenlijk bedoeld is voor een acne huid. Soms werkt het tijdelijk, maar veel vaker verergert het de conditie van de huid. Om maar niet te spreken van de schade die het kan aanrichten aan je immuunsysteem. Het probleem is vaak dat wat voor de een kalmerend is, voor de ander vreselijk is. Ik heb een behandeling uitgedacht waarmee ik meer een dagelijkse oplossing bied, zodat degenen die er aan lijden begrijpen dat je het misschien niet kan genezen, maar wél kan controleren. Skin Smart Centre streeft ernaar voor iedereen een oplossing te bieden met elk type huid. Dat doen we door zelf ook steeds bij te scholen.’
De behandelingsmethoden van Suraya zijn zo’n succes dat klanten vanuit heel Nederland haar blijven volgen. Bij Skin Smart worden onder andere hoogstaande beautymerken gebruikt als Darphin en QmsMediCosmetics.
Kijk voor meer informatie op www.skinsmartcentre.nl
Kerkstraat 175 Hs, 1017 GH Amsterdam, 020 789 50 89, info@skinsmartcentre.nl
[IMG03]