Het is de grootste wens van ieder modemeisje: een Chaneltas. Het klassieke 2.55 model met zijn Matelassé-stiksel wordt wereldwijd gezien als één van de grote modeklassiekers, en schaart zich onder groten zoals de iconische Burberry trenchcoat en Yves Saint Laurent’s Le Smoking. Maar naast een klassieker, vinden velen het ook een echte investering. En hoewel wij modelievende vrouwen het woord investering iéts te vaak gebruiken om onze aankopen goed te praten, is de 2.55 één van we weinige aankopen die zich daadwerkelijk terugverdient.
Flashback naar 1955
Je zult het misschien niet geloven, maar toen Gabrielle ‘Coco’ Chanel de tas introduceerde in 1955, hing hier een prijskaartje aan van slechts €199! Dat is een flink verschil met het duizelingwekkende bedrag wat je tegenwoordig voor de tas betaalt. Gemiddeld stijgen de prijzen van Chaneltassen namelijk met maar liefst 15%. Ben jij ‘one of the lucky ones’ en kocht jij je tas drie jaar geleden? Dan is diezelfde tas nu een stuk meer waard geworden.
Beeld: Getty
Is het slechts inflatie?
Maar waarom blijven de prijzen van het modehuis onafgebroken stijgen? Dit is gedeeltelijk te verklaren door de inflatie: alles is tegenwoordig een stuk duurder dan een aantal decennia geleden. Niet alleen de prijs van het leer, maar ook de productiekosten gaan omhoog. Maar na wat onderzoek wordt al snel duidelijk dat het modehuis ieder jaar een grote schep bovenop de prijs doet, ongeacht het prijspeil.
De grootste toename zagen we in 2011, toen de prijs voor het klassieke model met een verbijsterende 37% procent steeg. Toch wel iets meer dan die jaarlijkse 1 à 2% inflatie. Maar waar komt deze opmerkelijke marketingstrategie vandaan en misschien belangrijker: waarom blijven we met z’n allen toch alsnog Chaneltassen kopen? Universitair docent Thomai Serdai van New York University verklaart de wereldwijde Chanelgekte als volgt: “Er zijn 2 redenen waarom modehuizen de prijzen blijven verhogen: exclusiviteit en winst”. Omdat Chanel steeds meer ‘betaalbare’ stukken aan de collecties toevoegt zoals portemonnees en parfum, moet het zorgen dat het gevoel van exclusiviteit intact blijft. En hoe doe je dit het beste? Blijkbaar door astronomisch hoge prijskaartjes te bedenken voor je iconische tassen. Want het gevoel dat een Chaneltas onbereikbaar is, is nou net ook de reden waarom we er zo naar verlangen.
Een tas met rendement
Moet dit prijskaartje je tegenhouden om een Chaneltas aan te schaffen? Dat ligt eraan. De actuele prijs van een Chanel Medium is €4260,-, en een vintage versie van hetzelfde formaat heb je al rond €1500,- via Designer-Vintage. Als je een passie voor tassen hebt en bereid bent om een grote aankoop te doen, dan is een Chaneltas een slimme investering. Omdat de prijzen elk jaar opnieuw omhoog zullen gaan, kun je de tas na een aantal jaar al snel voor een hoger bedrag verkopen. En de winstmarge na 3 jaar? Daar kan de aandelenmarkt nog een puntje aan zuigen!