Voor het eerst in de geschiedenis staat het Franse modehuis onder leiding van een vrouw. Afgelopen vrijdag debuteerde Maria Grazia Chiuri met haar eerste show voor Dior.
Maria Grazia Chiuri stond eerder achter de tekentafel van het Italiaanse modehuis Valentino en nu heeft Dior haar designer kunsten ingeschakeld en staat de blonde als creative director in Parijs aan het roer. Met haar debuutshow voor Dior gooide Maria Grazia Chiuri het klassieke Dior direct over een nieuwe boeg. Ze creëerde een silhouette dat millenials aanspreekt.
Athleisure en streetwear zijn op dit moment de trends die de millenials het meeste aanspreekt en waarvoor deze zelfde doelgroep in de buidel tast. Grazia Chiuri gebruikte deze kennis om een draai te geven aan de nalatenschap van Dior waardoor de collectie een mix werd van feministische leuzen en het benadrukken van de vrouwelijke vormen.
De show werd in Parijs geopend door het Britse model Ruth Bell die ten tonele verscheen in een vest dat deed denken aan een schermpak. Op het stevige witte vest was een rood hart geborduurd. Vervolgens verschenen er meerdere variaties op het ‘schermvest’ gecombineerd met tulle rokken en zwarte korsetjurken. Onder de doorschijnende tulle rokken zag je veelal ondergoed met een boxershort-achtig randje waar het logo “J’adoir” te zien was. Ook maakte Maria Grazia Chiuri van de gelegenheid gebruik om een statement te maken met de witte T-shirts. “We should all be feminists” en “Dio(r)evolution” was op de shirts te lezen. Deze werden opnieuw gecombineerd met lange tulle rokken.
Opvallend waren ook de schoenen. De modellen droegen lage hakken of sneakers, maar veelal ook een soort hoge box schoenen wat de show een sportieve vibe gaf. Zelfs de meest formele looks als geborduurde tulle jurken kregen op deze manier een streetstyle achtige twist. Ook met de vele logo’s op taillebanden, behabandjes en tassen droegen bij deze sfeer.
Hoewel niet alle modemensen even onder de indruk waren van het concept, het athleisure idee zou niet diep genoeg uitgewerkt zijn en de op schermen geinspireerde items voelden te geforceerd aan, viel de show in goede aarde. Er staat Maria Grazia Chiuri een zware taak te wachten. Want aan haar de job om Dior deze eeuw in te trekken onderwijl trouw te blijven aan het DNA van Dior.
Beeld: Dior