Bijna iedereen heeft wel een bepaald bedrijf op zijn wenslijstje staan waar hij of zij super graag ooit zou willen werken. Eindelijk wil je die grote stap zetten en verstuur je een sollicitatiebrief. En dan kom je er achter dat ze op het moment helemaal niemand nodig hebben…
Maar geef niet meteen op! Het is helemaal niet nodig om nu thuis af te wachten tot ze weer iemand nodig hebben voor jouw dream job. Er zijn namelijk een aantal dingen die je kunt doen voor het vormen van connecties en om je naam bekend te maken bij het bedrijf waar je wil solliciteren.
Plan informatieve interviews
Het houden van informatieve interviews is een effectieve manier om mensen uit het bedrijf te leren kennen én om mensen jou te leren kennen. Als je je zinnen hebt gezet op een bedrijf waar je heel graag wilt werken is het alleen maar handig om de belangrijkste personen daar te leren kennen. Door het het personeel te praten krijg je bovendien een beter zicht en een beeld bij hoe het daar allemaal in zijn werk gaat. Doe wat research op internet om een belangrijk personeelslid uit het bedrijf te vissen en plan een gesprek.
Zorg voor waardering
Interesse tonen in iemand door middel van een interview is leuk, maar zo zul je nog niet gewoon waardering en interesse terug ontvangen van het bedrijf. Ze kunnen natuurlijk niet in jouw hoofd kijken en alle leuke ideeën lezen die jij in gedachten hebt. Deel dit idee daarom! Of het nu je eigen idee is of iets slims wat je op internet tegenkwam over een goede marketing strategie.
Creëer iets
Ze zullen vast enthousiast over je zijn, maar je maakt natuurlijk al helemaal indruk bij een bedrijf als ze ook echt kunnen zien tot wat je in staat bent! Dus, waarom laat je dat niet zien? Je kan een artikel schrijven waarvan je denkt dat het goed bij hun doelgroep past, een infographic maken voor hun website of misschien wel wat geweldige momentopnames schieten als ze meer into fotografie zijn.
Wees interactief op social media
Heel veel bedrijven hebben hun eigen social media, en vaak ook nog meerdere. Dan kan je denken aan Instagram, Facebook, Twitter en misschien wel LinkedIn, en dit is natuurlijk een super handige manier om meer in contact te komen met het bedrijf van je dromen. Sommige bedrijven benaderen een persoon bijvoorbeeld omdat ze toevallig iets online van het bedrijf deelde of like’te.
Raak betrokken
Om je voet tussen de deur krijgen bij een bedrijf is betrokkenheid een van de belangrijkste dingen waar je aan moet denken. Ga erop uit en kijk of je je bij het bedrijf kan aanbieden voor bepaalde mogelijkheden, zoals vrijwilligers werk, het organiseren van evenementen of communicatiegroepen. Dit kan een grote stap in de goede richting zijn.
Beeld: Bruno Press