We zijn allemaal opgegroeid met prinses Jasmine, Sneeuwwitje, Assepoester en Doornroosje. Stuk voor stuk Disney prinsessen die een prince charming nodig hadden om gered te worden. Dit zou mogelijk resulteren in een hele generatie vrouwen die het gevoel hebben gered te moeten worden door een man. Een onderwerp waar Disney al jarenlang kritiek over ontvangt.
Jonge meisjes die in hun jeugd veel Disneyfilms kijken over prinsessen en omringt worden door allerlei merchandise hiervan hebben de kans om eerder het stereotype meisje te worden en ook voor typische meisjes beroepen en levens te kiezen. Sinds Disney met films als Frozen, Vaiana en Elena of Avalor een nieuwe weg is ingeslagen en stoere prinsessen als Elsa, Moana en Elena laat zien, zijn de vrouwelijke rolmodellen voor kleine meisjes anders. Dit zijn allemaal sterke en zelfstandige prinsessen die geen prince charming nodig hebben om gered te worden, maar dat zelf doen.
Voor de nieuwe social media campagne #DreamBigPrincess fotografeerden twintig vrouwelijke fotografen sterke vrouwelijke rolmodellen voor jonge meisjes. De beelden die gemaakt zijn, zijn van stoere meisjes die voetballen, surfen, beschermde dieren verzorgen of coderen. Zo werd het voetbalteam van Afghanistan voor de campagne gefotografeerd. Meisjes worden met deze campagne aangespoord hun eigen foto’s te delen met de hashtag #DreamBigPrincess. Voor elke geplaatste foto zal Disney een dollar doneren aan United Nation Foundation’s Girl Up Campaign!
Beeld: Disney