Het lijkt wel alsof het geshop nooit eindigt. Het ene moment zijn we best blij met onze garderobe en het andere moment moet er weer flink gewinkeld worden. Begrijp ons niet verkeerd, we houden ervan, maar het is eigenlijk best raar dat we zo snel weer uitgekeken zijn op onze kleding. Wij waren wel benieuwd wat hier nou eigenlijk de reden achter is en of we het ook kunnen tegengaan. We hebben het antwoord gevonden en het klinkt eigenlijk best logisch...
We maken het allemaal mee; een kast vol kleding en toch niks hebben om aan te trekken. Je zou genoeg opties moeten hebben en toch spreekt niks je aan. Zelfs dat shirtje dat je een paar weken geleden gekocht hebt is het aantrekken niet meer waard. Waarom? Volgens een onderzoek dat geplaatst is in Journal of Marketing Research heeft het alles te maken met het doel van het kledingstuk.
Vaak kopen we een item en denken we er niet echt bij na wanneer we het gaan dragen, maar we weten in ieder geval wel dát we het gaan dragen. Daar gaat het natuurlijk om zou je denken, maar onderzoek heeft uitgewezen dat hoe vaker we een kledingstuk dragen voor uiteenlopende gelegenheden, hoe eerder we er op uitgekeken raken. Hoe vaker je een kledingstuk dus draagt, hoe eerder je het zat bent.
Best logisch zou je denken, omdat je het item dan eenmaal vaker hebt aangehad. Maar, het heeft er ook mee te maken dat je het item in verschillende situaties aanhebt. Als je bepaalde sneakers aan hebt tijdens een avondje uit, tijdens het wandelen van de hond, maar ook naar je werk, dan zal je er veel sneller klaar mee zijn dan als je ze alleen draagt voor speciale gelegenheden. Als je de schoenen alleen voor specifieke gebeurtenissen aantrekt, heb je eerder het gevoel dat ze echt een functie hebben en dat schijnt heel wat uit te maken! Dat zullen we in gedachten houden...
Beeld thumb: Istock