Waar we vroeger altijd naar de grootste modesteden moesten om ook maar een glimp op te vangen van de bekendste merken, komen ze nu steeds vaker naar ons toe. Winkels als Zara, Levi's en Topshop zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. De populariteit van Nederland voor grote ketens blijft maar stijgen en wij zijn wel benieuwd wat hier precies achter zit. Maar begrijp ons niet verkeerd, het is niet alsof wij er niet blij mee zijn!
In een stad als New York is het niet meer dan normaal om op elke hoek van de straat een populaire winkel te zien. Dit soort steden waren altijd het modewalhalla, terwijl landen in Europa hierin zwaar achterbleven. De afgelopen paar jaar hebben we ook in Nederland grote namen mogen ontvangen en het lijkt steeds vanzelfsprekender te worden. Maar, waarom nu opeens wel?
Volgens een onderzoek van Cushman & Wakefield is Nederland steeds aantrekkelijker voor bedrijven en dat heeft met meerdere factoren te maken.
“Steden en landen met een diverse bevolking, assertieve ’early adopt’ consumenten met een hoog besteedbaar inkomen in een veilig, welvarend en niet bureaucratisch land, krijgen steeds vaker de voorkeur van internationale retailers"
Daarnaast schijnt het zo te zijn dat organisaties steeds vaker opzoek zijn naar het realiseren van een zo snel mogelijke landelijke dekking. In een land als Nederland heb je in verhouding niet veel winkels nodig om in elke stad vertegenwoordigd te zijn. Daarbij zijn Nederlanders over het algemeen zelfbewust en modebewust en zit het bomvol met early adopters. Het perfecte plaatje dus en dat willen de grote ketens niet laten varen. Voor ons is dit alleen maar goed nieuws natuurlijk, want merken zoals MANGO willen wij ook niet meer missen.
Beeld: Bruno Press