Voor heel veel merken is duurzaamheid een steeds belangrijker aspect bij het produceren van kleding. Zo ook bij H&M. Je vindt bij het merk de Conscious lijn en ieder half jaar komt het Scandinavische label met een extra mooie limited edition collectie: de Conscious Exclusive Collection.
Voor de nieuwste Conscious Exclusive Collection - die vanaf 1 december verkrijgbaar is - heeft H&M restproducten gebruikt. Deze stoffen, die normaal dus weg worden gegooid, zijn bijvoorbeeld gemaakt van restafval uit de landbouw en oud verpakkingsmateriaal. Hier is textiel van gemaakt en daarvan een prachtige collectie: het bewijs dat afval een tweede leven kan krijgen én dat je er tegelijkertijd modieus en stijlvol uit kan zien. Een échte win-win dus!
De collectie is chic, straalt elegantie uit en door de vele kleurrijke items is er voor elk wat wils. Van lange fleurige jurken tot zwarte cocktailjurken en van blouses met jacquarddessin tot blazers met een broche. De collectie is ontzettend gevarieerd en elk kledingstuk is een waar feestje waarmee jij je comfortabel en tegelijkertijd classy gaat voelen.
Alle kleding uit de Conscious Exclusive Collection AW 2020 is gemaakt van duurzaam materiaal. Zo wordt er gebruik gemaakt van Naia™, deze textielsoort bestaat voor 40% uit oude tapijten en gerecycled verpakkingsmateriaal. Naia™ wordt voornamelijk gebruikt voor de productie van de stijlvolle blouses en tops. Daarnaast maakt H&M gebruik van VEGEA™: een materiaal dat wordt ingezet voor de schoenen binnen deze collectie. VEGEA™ is namelijk veganistisch leer dat is geproduceerd van bijproducten uit de wijnindustrie. And last but not least zijn er verschillende items gemaakt van Agraloop, dit is een textielsoort die is voortgekomen uit de hennepplant. Wij vinden het interessant en inspirerend om te zien hoe H&M met verschillende soorten restproducten draagbare en modieuze kleding kan creëren.
De bedenker van deze collectie is ecoloog en model Zinnia Kumar. "Ik vind het geweldig om deel uit te maken van deze Conscious Exclusive campagne met als thema ‘wear the waste’. Vooral omdat H&M duurzamere collecties de norm wil maken in de mode. Ik ben hoopvol voor de toekomst: als consument hoeven we straks geen keuze meer te maken tussen fashion en duurzaamheid, omdat het samengaat.”
Ben jij nieuwsgierig naar deze nieuwe collectie van H&M? Dan heb je geluk, want wij hebben de campagnebeelden voor jullie. De Conscious Exclusive 2020 Collection is vanaf 1 december verkrijgbaar op HM.com. De prijzen lopen uiteen van 24,99 euro tot 299 euro.