Het is de toekomst: elektrisch rijden. Steeds meer zie je in Nederland elektrische auto's voorbijkomen en wij begrijpen wel waarom. Natuurlijk zijn dit soort auto's beter voor het milieu. Verder zijn ze niet alleen voorzien van de nieuwste technische snufjes maar zien ze er ook steeds beter uit. De tijd dat elektrische auto's enkel voor geitenwollen sokken of 'fanatieke' types (jullie weten wel waar we het over hebben) waren, is definitief voorbij.
Ook merken zoals Mercedes-Benz, Volkswagen en Audi komen met prachtige elektrische auto's wat het stoffige imago van de auto een ware upgrade geeft. Het opladen van de auto is in Nederland ook geen probleem. Dit kan tegenwoordig super gemakkelijk middels een laadpaal voor thuis. Zo ben je niet afhankelijk van een vrije laadpaal in de buurt en het is nog voordeliger ook. Een goede aanbieder van laadpalen voor thuis is bijvoorbeeld 50five.
Sta je op het punt om een nieuwe (helemaal nieuw of tweedehands) auto aan te schaffen en twijfel je tussen een elektrische bolide en een 'normale' variant? Dan is het goed om de volgende punten even in je afweging op te nemen. Dit zijn de pluspunten en nadelen van een elektrische auto.
Eén van de dure dingen van het hebben van een auto, is het tanken wat je moet doen. Wanneer je benzine, diesel of LPG in de tank doet dan ben je vaak tussen de 50 en 100 euro kwijt om de tank helemaal vol te gooien. Elektrisch rijden is een stuk goedkoper dan op fossiele brandstoffen - het kan je wel de helft van het geld schelen als je thuis of op werk de auto kan opladen. Openbare laadpalen zijn iets duurder maar het zal nog steeds goedkoper zijn dan een bezoekje aan het tankstation.
Dat was initieel de reden dat een aantal mensen voor een elektrische auto gingen en wij snappen deze zeker. Een volledig elektrische auto wordt aangedreven door een elektromotor en elektriciteit is simpelweg milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen. Wat wel goed is om bij stil te staan, is wat voor stroom je gebruikt om de auto mee op te laden. Groene stroom is natuurlijk milieuvriendelijker dan 'normale' stroom. Een andere kanttekening is de accu in een elektrische auto. Het maken van deze accu is helaas niet goed voor het mileu.
Heb jij niks met een ronkende motor en kan jij je echt irriteren aan het geluid in een auto wanneer je er in rijdt? Dat is verleden tijd bij een elektrische auto: deze zijn echt super stil. Heel fijn als je erin rijdt natuurlijk maar iets waar je wel mee rekening moet houden, is dat de auto daardoor ook door de omgeving minder snel opgepikt wordt, bijvoorbeeld door voetgangers en fietsers. Wees dus voorzichtig als je rijdt binnen bebouwde kom.
De elektromotor heeft in vergelijking met een verbrandingsmotor een stuk minder bewegende en dus kwetsbare onderdelen. De kans dat de motor kapot gaat of er schade komt aan de auto, is hierdoor veel minder.
Mensen die een elektrische auto in hun bezit hebben, hebben een aantal fiscale voordeeltjes. Zo betaal je geen wegenbelastig en aanschafbelasting (BPM). Lease je een elektrische auto? Dan heb je te maken met een bijtelling van 4 procent in plaats van 22 procent voor auto's die op fossiele brandstoffen rijden.
Met een 'ouderwetse auto' kun je gemiddeld zo'n 750 kilometer afleggen met een volle tank. Wanneer de accu van een elektrische auto vol zit, kun je er zo'n 100 tot 500 kilometer mee rijden. Dat is helaas nog flink wat minder dan een auto die rijdt op fossiele brandstoffen.
Er worden steeds meer elektrische auto's geproduceerd en verkocht maar helaas is op de tweedehandse markt nog niet zo heel veel te vinden. Dat zorgt er automatisch voor dat je eigenlijk gedwongen wordt om een nieuwe bolide aan te schaffen, iets wat niet voor iedereen is weggelegd. De aankoopprijs van een elektrische auto is ook wat hoger vanwege de accu die erin zit.
Even de tank volgooien met benzine, LPG of diesel is zo gedaan. Elektrisch laden neemt echter wat tijd in beslag. Als je geluk hebt, kun je middels een snellaadpunt binnen een half uur klaar zijn. Bij een normale oplaadpaal duurt het een uurtje of twee en als je 'm in een regulier stopcontact plugt, kan het wel tot acht uur duren voordat de auto volledig opgeladen is.
Wanneer je een laadpaal thuis hebt, komt het meestal wel goed met het aankomen op de bestemming binnen Nederland. Zodra je een weekendje weggaat of echt op vakantie, dan heb je wellicht wel een probleem. In Nederland zijn er nog vrij veel openbare laadpunten maar in het buitenland kan dit voor een uitdaging zorgen. Je moet echt een route uitstippelen aan de hand van plekken waar je de auto zou kunnen opladen en eenmaal daar aangekomen kun je te maken krijgen met een rij van mensen die allemaal in de wacht staan om hun auto op te laden. Iets waar je echt niet op zit te wachten als je onderweg bent naar je bestemming 2000 kilometer verder op.
Ook iets waar vakantiegangers een probleem mee hebben - als ze met de vouwwagen of caravan willen gaan - of als je iemand bent die regelmatig iets groots moet vervoeren. Het hebben van een trekhaak is vaak heel lastig op een elektrische. Deze is simpelweg vaak niet te monteren omdat de accu alle ruimte opneemt. Ook kan de koeling van de accu het regelmatig niet aan om iets groots mee te trekken.