Nieuwe en moderne technologieën in combinatie met de pandemie zetten de arbeidsmarkt flink op zijn kop. Een curriculum vitae per post sturen is iets uit vroegere tijden. Nu worden cv’s online geschreven aan de hand van een cv template en per e-mail verstuurd. En zelfs het simpel verzenden van een cv per mail is aan het veranderen door de digitalisering en kunstmatige intelligentie. De laatste trends laten zien dat we steeds meer digitaal gaan solliciteren op andere manieren dan we gewend zijn en dat robots in beeld komen bij het speuren naar nieuw personeel.
Een trend die vooral steeds populairder wordt onder jong talent is solliciteren via WhatsApp. Op welke manier WhatsApp ingezet wordt, is afhankelijk van de werkgever. Zo kun je bij het ene bedrijf solliciteren door op de WhatsApp-knop te klikken naast een vacature die meteen een appje verstuurt. De werkgever weet dan dat je geïnteresseerd bent en neemt contact met je op.
Een andere laagdrempelige sollicitatiemethode is het sturen van een voice memo via WhatsApp waarbij je jezelf moet introduceren. Of een websitepagina waar jij je telefoonnummer moet invullen als je wilt solliciteren. Daarna ontvang je een aantal vragen die je per app kunt beantwoorden.
Hoewel videosolliciteren al een tijdje bestaat, is deze manier van solliciteren mede door de pandemie in een stroomversnelling terechtgekomen. Daarom is er een grote kans dat videosolliciteren alleen maar populairder gaat worden in de nabije toekomst. Bij deze vorm van solliciteren stel je jezelf voor door middel van een video. Dit kan bijvoorbeeld een interview zijn dat je bij jezelf afneemt, maar ook een creatieve video waarin de werkgever jou in actie ziet. Kies je voor deze manier van solliciteren, stem de video en content dan wel goed af op de vacature en je eigen persoonlijkheid.
Het gebruik van een chatbot vervangt de HR-manager natuurlijk niet, maar kan wel een mooie aanvulling zijn op het sollicitatieproces. Zo kan een chatbot ingezet worden om het eerste contact met een kandidaat op zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van veelvoorkomende vragen over salaris, bedrijfscultuur of thuiswerken. Een recruiter kan daarna persoonlijk contact opnemen. Ook kan een chatbot een voorselectie maken. Als er een aantal gerichte vragen zijn geprogrammeerd, kan de chatbot het aantal potentiële kandidaten verkleinen en alleen doorgaan met personen die het best bij de vacature passen.
Niet alleen het sollicitatieproces zit in een digitale stroomversnelling, ook het recruitmentproces wordt gedigitaliseerd. Zo zijn er gespecialiseerde systemen die cv’s en sollicitatiebrieven analyseren en zo de beste kandidaten vinden voor een functie. Het systeem matcht de vacature met het cv of de sollicitatiebrief door te zoeken naar bepaalde trefwoorden, vaardigheden en andere relevante combinaties.
Houd bij je zoektocht naar een nieuwe baan bovenstaande trends in je achterhoofd. Digitaal en online solliciteren groeit meer en meer. Weet dat een opvallende sollicitatie ook nog eens meer kans van slagen heeft, zeker in ons huidige digitale tijdperk.