Weet je het nog? Balenciaga kwam vorige week met een afgetrapte sneaker die eruit ziet alsof je er al een maand op hebt staan festivallen. De op het oog afgetrapte modellen hielden de gemoederen op social media flink bezig. Het Leger Des Heils is nu handig ingesprongen op deze bizarre trend.
Balenciaga staat bekend om haar opvallende sneakerontwerpen, maar met de modellen uit de nieuwste campagne spannen ze toch wel écht de kroon. Sinds deze maand zijn er namelijk sneakers te koop die helemaal kapot, vies en versleten zijn. Er zitten scheuren en gaten in, en op sommige foto's lijken er zelfs modder- en bloedvlekken op de schoenen te zitten. Toch vraagt Balenciaga een luttele 1850 dollar (ongeveer 1750 euro) voor de sneakers. What?! Het Leger des Heils heeft daar nu met een slimme actie op gereageerd. Ze willen op deze manier aandacht vragen voor het daklozenprobleem.
Van de afgetrapte Balenciaga-sneakers zijn honderd paar te koop, speciaal gecreëerd voor de campagne. Schrik niet: ook deze 'beauties' kosten nog 1450 euro. Het Leger Des Heils komt met de campagne als kritiek op fast fashion. Daarbij wordt opgemerkt dat de schoenen die je thuis ontvangt niet zó versleten zijn als die van de campagnefoto's, maar volgens veel mensen is het alsnog belachelijk, blijkt wel uit Twitterberichten.
Balenciaga can go straight to hell pic.twitter.com/qspFsT33Fe
— Superior Iron Tan💥 (@TanaIsBananas) May 10, 2022
Why is poverty now an aesthetic for rich people???? pic.twitter.com/jkZgKH22vu
— X Æ A-XII (@MessiahMajid) May 10, 2022
De bedenkers achter de campagne van het Leger des Heils leggen uit dat ze Balenciaga niet willen veroordelen, maar juist dankbaar zijn voor het idee. "Daklozen zijn over het algemeen niet trendy of nieuwswaardig en Leger des Heils ReShare moet vaak vechten voor meer aandacht en hulp. Dus toen extreem versleten sneakers plots trendy werden, moesten we deze kans grijpen. Het gaat erom het gesprek te 'kapen' en een zinvolle boodschap over te brengen." Alle opbrengsten van gedragen schoenen gaan naar het Leger des Heils, dus zij zijn blij met de campagne. "Op dit moment zijn er 32.000 daklozen in Nederland. Door acties als deze krijgt het onderwerp de aandacht die het verdient."