Dat niet alle modemerken uit Italië komen wist je natuurlijk al, maar van sommige modemerken verwacht je zeker niet dat ze Nederlands zijn. Van Fred de la Bretonière tot Love Stories - dit zijn 10 Nederlandse modemerken!
Door de naam denk je misschien dat het merk Fred de la Bretonière Frans is, maar niets is minder waar! Dit schoenenmerk dat vooral bekend is van de espadrilles is namelijk helemaal Nederlands en opgericht door Frederik Cornelis (Fred) de la Bretonière. Ja, echt.
Wat is dat toch met modemerken die Frans klinken? Net als bij Fred de la Bretonière verwacht je namelijk ook echt niet dat Fabienne Chapot Nederlands is, right? Toch zit het hoofdkantoor van dit Nederlandse merk, dat bekend is vanwege de funky prints op al hun fashionitems, gewoon aan de Amsterdamse grachten en is het gewoon opgericht door, inderdaad, Fabienne.
Van Frans klinkende merken naar merken waarvan je verwacht dat ze Engels zijn. Toch is King Louie ook helemaal Nederlands! Dit merk met de kleurrijke prints is opgericht door Ann Berlips en George Cramer in 1981, toen ze vegonnen met het verkopen van tweedehandskleding op de Noordermarkt in Amsterdam. Daarna opende de eerste winken in de Jordaan.
Ook Scotch & Soda kunnen we toevoegen aan het lijstje Nederlandse modemerken. Dit merk is in 1985 opgericht door Laurens Hompes in Amsterdam. Ze verkochten eerst alleen mannenkleding, maar inmiddels verkopen ze ook kinder- en dameskleding.
Ook je favoriete spijkerbroeken komen van eigen bodem. G-Star is een Nederlands modemerk en werd in 1989 opgericht in Amsterdam. En, leuk feitje: G-star heette eerst Gap-Star, maar om verwarring met een ander merk te voorkomen werd het G-Star. Weet je dat ook meteen!
Anecdote is ook een van de Nederlandse modemerken die je in de gaten wilt houden. Denk: mooie breisels, hippe kleuren en dat allemaal in trendy kleuren. Het merk bestaat pas sinds 2009 maar timmert sindsdien lekker aan de weg.
King Louie is een Nederlands merk, maar ook Kings of Indigo is helemaal van eigen bodem. Dit duurzame jeansmerk komt namelijk uit Amsterdam. Naast jeans hebben ze inmiddels ook andere fijne sustainable items.
Yes, ook lingeriemerk Love Stories is Nederlands. Het merk werd in 2013 opgericht door Marloes Hoedeman. Ze wilde meer keuze hebben bij het bh's kopen en niet alleen moeten kiezen tussen sporty bh's óf romantische lingerie, maar iets daar tussenin. Dat werd uit eindelijk Love Stories, inmiddels een populair internationaal lingeriemerk.
Sneakermerken? Die zijn er ook zeker van eigen bodem. Wat dacht je bijvoorbeeld van Filling Pieces? Het modemerk is in 2009 opgericht door de Nederlandse designer Guillaume Philibert. Met zijn sneakermerk wil hij het gat dichten tussen high end schoenen en streetwear.
Een van de populairste Nederlandse merken van de laatste tijd, kunnen we wel zeggen, is Daily Paper. Dit Nederlandse streetwear label is in 2012 opgericht door drie vrienden uit Amsterdam: Hussein Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini. Naast twee winkels in Amsterdam, hebben ze inmiddels ook een winkel in New York en in Londen.