Lifestyle

Zo maak je een to-do list die voor jou werkt

Zo maak je een to-do list die voor jou werkt

Er zijn maar weinig mensen die nog zonder een to-do list leven. Taken opschrijven en wanneer ze zijn volbracht doorstrepen, het is het lekkerste gevoel wat er bestaat. Hoe maak jij jouw to-do list? Schrijf je alles op van douchen tot aan de telefoontjes die je moet plegen? Of noteer jij alleen werkgerelateerde dingen? En hoe werkt dit voor jou? 

 

Don'ts

Wanneer jij elke kleine taak opschrijft, zoals bijvoorbeeld 'de was doen' of 'haren wassen', dan doe je dit om jezelf een lekker gevoel te geven, maar je wordt er niet productiever van. Het zijn namelijk dingen die 1) te gemakkelijk zijn om te realiseren en 2) die je toch al ging doen. 

Maar je moet ook geen onmogelijke taken neerzetten, zoals bijvoorbeeld 'event organiseren' of 'start website' of 'vind een huis'. Want dan krijg je het niet gedaan en blijft het op je lijst staan en wanneer deze hier te lang staat, voel je je echt niet beter! 

Do's

Hoe moet het dan wel? De taken moeten SMART zijn. Ken je het SMART-principe nog? Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden. Je zult jouw uiteindelijke doel moeten opsplitsen. Een simpel voorbeeld: je wilt een nieuwe baan. Maar het is niet verstandig om 'nieuwe baan vinden' op jouw to-do list te zetten. It ain't gonna work. Specifiek: Wat wil je gaan doen? Heb je een idee waar je zou willen werken? Meetbaar: Waar liggen je talenten en wat zijn je ervaringen? Actiegericht: Heb je je CV up-to-date? Heb je al een vacature gezien waar je graag op wilt reageren. Realistisch: Wie kan jou in jouw netwerk helpen? Of ga je je aanmelden bij een uitzendbureau? Tijdsgebonden: Wanneer zou je graag willen starten, per direct of over een half jaar? En zo zet je vandaag op je to-do list om je CV bij te werken en vacatures te zoeken en morgen om jouw netwerk in te duiken, en overmorgen om brieven te versturen. En dit is slechts een simpel voorbeeld, but you get me. Het SMART-proces lijkt heel ingewikkeld, maar dat is het niet. Gun jezelf een minuutje puzzelen voor jouw te grote taken. Het SMART-principe creëert als het ware een mini plan voor jou, waardoor je dichterbij jouw doelen komt! 

 

 

Wat is jouw to do list techniek? Deel het hieronder!
 

Deel dit artikel
Back to top