Fashion

Dutch Pride Interview: Tony Cohen

Tony Cohen verraste de nationale modepers door na jaren in New York te hebben geshowd, acte de présence te geven tijdens de Amsterdam Fashion Week eind januari. In alle rust ging Fashionscene met hem aan tafel om te praten over zijn modehuis met twee lijnen, Kim Feenstra en New York.

Tony Cohen fall/winter 2011 Tony Cohen fall/winter 2011

Al bijgekomen van de Amsterdam International Fashion Week?

“Helemaal, eigenlijk ben ik best relaxed! Het is ons qua drukte allemaal heel erg meegevallen. Doordat we dit jaar niet in New York hebben geshowd, is het hele proces van het ontwerpen naar een show twee weken eerder afgelopen. Dat voelt heel prettig. Normaal hadden we nu nog in ‘The Big Apple’ gezeten, en was de show net pas achter de rug geweest. Terwijl dat nu al eind januari het geval was.”

Dat proces dat vooraf gaat aan een show… Hoe ziet dat er eigenlijk uit?

“In september 2010 zijn we begonnen met het tekenen van de fall/winter 2011 collectie, die we eind januari op de Amsterdam Fashion Week hebben geshowd. Het proces dat zich daartussen afspeelt begint met inspiratie opdoen en uitgangspunten voor de collectie bedenken. Dat waren voor deze collectie de jaren zestig en het Guggenheim Museum. Met die thema’s in het achterhoofd ga je aan de slag. Wat begint met tekenen, wordt gevolgd door het uitkiezen van stoffen, patronen maken en samples produceren.  Dat proces blijft gaande tot het eind”, zegt Tony wijzend naar een kledingrek. “Die jurk is drie weken voor de show getekend en gemaakt.”

Dutch Pride Interview: Tony Cohen Dutch Pride Interview: Tony Cohen

Baal je er niet ontzettend van dat je de collectie niet hebt kunnen showen in New York?

“Na zes keer daar showen, hadden we een mooi plekje veroverd op de Fashion Week op prime time, voor de show van Marc Jacobs. Dan is iedereen in town.  Van inkopers tot celebrities, zoals zangeres Ciara en Nederlands ex-model Frederique van der Wal. Natuurlijk mis ik New York. Maar een grote show organiseren, gaat niet zonder sponsoren. Omdat we gevestigd zijn in Amsterdam, is het moeilijk om Amerikaanse bedrijven te vinden die ons willen sponsoren en Nederlandse bedrijven sponsoren juist weer liever in Nederland. Dus wat dat betreft zitten we momenteel tussen wal en schip.”

En de voordelen van een show op de Amsterdam Fashion Week? Die zijn er natuurlijk ook…

“Het leuke van de Amsterdam Fashion Week is dat je het voor heel veel vrienden en bekenden uit de Nederlandse modewereld doet. Net een soort thuispubliek. Ook is het fijn dat de show hier goed wordt opgepikt in de media. De Telegraaf vond ons een aanwinst voor de Amsterdam Fashion Week. Dat is leuk om te lezen! Toch zijn we qua stijl meer internationaal georiënteerd.”

Hoe zou jij de stijl van Tony Cohen collecties omschrijven?

“Ik vind dat een vrouw verschillende draagmomenten moet hebben. Maar wel gekleed moet zijn naar the occasion. Dat probeer ik over te brengen in de collectie, zonder de indruk te wekken dat daar veel moeite voor is gedaan! Ik ken vrouwen in Parijs die in een simpele witte blouse, een strakke spijkerbroek en een paar laarsjes, eruitzien om door een ringetje te halen. Daaroverheen doen ze dan een jasje aan, en dat klopt gewoon. Dat gevoel; alsof of je het eventjes aandoet, staat centraal in mijn chique collecties die een twist krijgen door onder andere asymmetrische details.  Maar het accent ligt altijd op het benadrukken van de vrouwelijke vormen.”

 

Dutch Pride Interview: Tony Cohen

 Is de Nederlandse vrouw er wel klaar voor om er chique en vrouwelijk uit te zien?

“Nederland is een heel casual land. Nederlandse vrouwen gaan met een donsjas, leggings en Uggs de deur uit, maar zo gaat men ’s avonds ook gerust uit eten. Dat is in landen zoals Frankrijk, Amerika en Italië wel anders. Veel kleding uit mijn collectie kan daar gewoon door als dagelijkse kantoor-outfit. In Nederland is dat niet zo. Omdat wij behoefte zagen aan meer casual kleding, hebben we de draagbare lijn Love2 by Tony Cohen opgezet. Die vinden ze in Nederland al heel netjes.”

De modellen liepen er in ieder geval prachtig bij…

“Nederland staat bekend om haar goede modellen. Je ziet ze overal en over de hele wereld! We hadden natuurlijk het geluk dat Kim Noorda meeliep. Ook Kim Feenstra doet niet onder aan een internationaal topmodel; zij heeft de juiste uitstraling, een goede loop en de juiste maten om mijn kleding er mooi uit te laten zien. Maar buiten dat is het een heel leuk mens. Kim denkt niet teveel na over wat ze zegt. En als ze verdrietig of juist blij is, zie je dat aan haar. Ik hou van mensen die echt zijn!”

Moet je dan wel in de modewereld wezen?

“De modewereld is een inspirerende imago wereld, en daar doen heel veel mensen aan mee. Er loopt dan ook veel volk rond dat de schone schijn ophoudt en zich anders wil voordoen. Een drol met een strik eromheen, blijft uiteindelijk wel een drol. Toch wordt de modewereld tegelijk onderschat. Het is ontzettend hard werken! De jurk die ik net aanwees, is gemaakt van kwalitatief hoogwaardige Japanse wol en bewerkt met metaaldraad. Daar hebben naaisters drie dagen lang met de hand aan gewerkt. Mensen die dat kunnen appreciëren en zien, daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor!”

Je doet het vast nog voor veel meer… Wat zou je nog willen bereiken?

“In Amsterdam zijn we ver verwijderd, van waar het journalistiek allemaal écht gebeurd. Uitverkocht zijn we nog lang niet. Dus een hoofdkantoor in het buitenland zou mooi zijn… New York is een logische stap zijn, maar Parijs als Fashion Capital is de ultieme droom. Daar gebeurt ontzettend veel op modegebied.”

Dutch Pride Interview: Tony Cohen

Voor meer informatie over de collecties en de verkooppunten ga je naar de websitevan Tony Cohen .

(Tekst: Evelien)

Deel dit artikel
Back to top