The Collector! Ben jij al bekend met deze online shop? Shame on you! The Collector – een high end webwinkel – is het kindje van Suzette van Dam (1984). Deze dame timmert momenteel hard aan de weg met haar exclusieve webshop! Fashionscene’s Danique sprak met Suzette over haar verzameldrang, de high end labels & toekomstperspectief.
Suzette studeerde af aan het Amsterdam Fashion Instituut, waarna zij naar Londen verhuisde om voor de tassendesigner Anya Hindmarch te werken. Na vier jaar woonachtig in Londen besloot ze toch weer naar haar roots - Amsterdam - te verhuizen. Het idee van The Collector is in Londen ontstaan, aangezien daar internet shoppen niet weg te denken is. “Je hebt websites als Net-a-porter en Mywardrobe. Deze sites genereren tegenwoordig meer sales dan de offline winkels. Toen ik weer besloot terug te gaan naar Nederland, dacht ik meteen: ‘Dit is de perfecte match!’ In Nederland is shoppen via het internet enorm in opkomst en een high end webwinkel bestond nog niet met merken die ik wilde.”
Suzette verzamelt high end fashion voor The Collector, wanneer we haar vragen of die verzameldrang er altijd al in zat, antwoordt ze: “Mijn moeder zou hier volmondig ja op zeggen… Ik houd er heel erg van om speciale dingen te zoeken, zo ook nu: we hebben onze lifestyle sectie wat uitgebreid, dit zijn spullen die ik overal vandaan haal, van kleine marktjes uit Parijs tot gekke winkeltjes in New York.”
Elke werkdag is weer anders voor Suzette, vooral het inkoopseizoen dat twee keer per jaar plaatsvindt. In die periode reist ze de hele wereld over, van Parijs naar Londen en als het even kan New York. “Verder ben ik altijd aan het brainstormen over nieuwe plannen. Het kan zo zijn dat ik een hele dag achter mijn bureau zit om de administratie te doen (ja, dat hoort ook bij een eigen bedrijf), of dat ik de hele dag weg ben voor afspraken.
Op 26 en 27 november hadden we bijvoorbeeld een kerstevent, toen was deshowroom open voor het publiek, dat zijn meestal mega drukke dagen. De donderdag en vrijdag daarna volgde nog een lunch met de editors van de grote bladen en een ontbijt met BN’ers. Oh ja, en die zaterdag hadden we ook nog een heel diner met alle bekende bloggers. Er is eigenlijk altijd veel te veel te doen en veel te weinig tijd.”
Het shoppen voor The Collector geeft haar net zoveel voldoening als shoppen voor zichzelf. “Ik krijg er namelijk dezelfde kick van. Als ik een nieuwe collectie zie van een merk waar ik helemaal weg van ben, kan ik echt vlinders in mijn buik krijgen. Maar ik heb altijd ‘The Collector’ vrouw in mijn ogen. Dat is een vrouw van rond de 40 jaar die er altijd verzorgd uitziet en het belangrijk vindt om mooie items te combineren met goede seizoens basics.
Ik ben ook een hele snelle inkoper, ik weet altijd precies wat ik wil en ze hoeven ook geen sales praatje erbij te houden want daar luister ik toch niet naar. Ik vertrouw erg op mijn eigen inzicht wat dat betreft, daardoor past de collectie ook elk seizoen goed bij elkaar. Natuurlijk shop ik nog voor mezelf buiten The Collector. Schoenen bijvoorbeeld, daar ben ik gek op en dat verkoop ik niet zelf. Maar ik merk toch dat mensen toch vaak vragen waar ik kleding vandaan heb, dus je bent ook een beetje je eigen pr. Dan moet ik wel kunnen zeggen dat het van The Collector is…. “
Op den duur zou Suzette graag merken als Alice+Olivia, Haute Hippie en Majewillen binnenhalen. “Helaas heb je in deze wereld toch met twee grote concurrenten te maken, ik boks namelijk op tegen Shopbob en Net-a-porter die natuurlijk al vele langer in deze business meedraaien. Veel merken zijn toch wat sceptisch als het om online gaat. Ook al koop ik vaak van een merk weer heel anders in dan deze twee winkels doen.
Toch moet je als merk ook voorzichtig zijn online, want voor je het weet ben je overal te vinden en behoud je niet je exclusiviteit. Dit was het geval met Haute Hippie, die waren op een gegeven moment echt overal online te verkrijgen. Het moment dat ik ze wilde inkopen hebben ze dat terug gebracht naar de twee grote spelers omdat het gewoon niet meer verkocht werd. Maje heeft bijvoorbeeld alleen nog maar monobrand winkels, alleen voor Net-a-porter maken ze een uitzondering. Ik blijf er wel mee bezig, ‘nee’ is voor mij eerder een uitdaging dan het einde van het gesprek.”
Natuurlijk zijn wij ook nieuwsgierig over haar toekomstplannen, vooral nu ze zo hard aan de weg timmert! “We zijn nu iets meer dan een jaar online en merken dat er echt heel veel animo in het buitenland is. We hadden laatst zelfs een order uit Australië, geen idee hoe die mensen bij ons terecht komen maar dat is heel erg leuk! Dus de focus gaat ook een beetje verschuiven naar Engeland en Frankrijk.
Verder zijn we bezig met ons magazine wat op de site staat verder en verder uit te breiden, en eventueel zelfs te drukken. Ook is er een grote kans dat onze showroom wordt omgezet in een winkel/office. Ik merk dat als mensen bij ons langs komen om bijvoorbeeld te passen dat ze het zo leuk vinden om alles te zien. Online en offline kunnen elkaar namelijk heel erg versterken.”
Meer Dutch Pride interviews? Dat kan: hier lees je onder andere interviews met Daisy Kroon, Sophie#1234567+, Winde Rienstra, Vlieger & Vandam, Elise Kim, Tony Cohen, Pauline van Dongen, Marcha Hüskes en Dorhout Mees. Enjoy!
(Door: Danique)
(Foto's: Barbara de Hosson)