De Nederlandse Kelly Cutrone. Odette Schoonenberg, founder en mede-eigenaar van So PR, kijkt op van die vergelijking. Maar stiekem kunnen we het succes van deze alleskunner wel vergelijken met Cutrone. Haar pr-bureau is niet alleen booming (ze vertegenwoordigt merken als Nelly, Dyrberg Kern en Ici Paris XL), maar is tegenwoordig ook importeur van bier, heeft met So PR haar eigen chocolade én ontwikkelde een T-shirtlijn. En oja, hadden we al gezegd dat deze duizendpoot ook nog een eigen blog heeft?
Als je het zo leest, kun je bijna niet geloven dat een mens dit allemaal tegelijk doet. De chocolade is er pas een paar dagen, het bier een paar weken, maar het pr-bureau So PR bestaat al zeven jaar en heeft haar naam in de modewereld gevestigd. Brillenmerken, sieradenlabels, designers en natuurlijk een hele rits modemerken: ze willen allemaal vertegenwoordigd worden door het pr-bureau van Odette. Tijd om deze Nederlandse Kelly Cutrone het hemd van het lijf te vragen over haar werk!
Voor veel mensen is 'pr' een vaag begrip. Hoe leg jij aan mensen uit wat jullie bij So PR doen?
"Mensen vinden de term PR heel leuk en spannend tegenwoordig. Vooral de jongere generatie denkt dat het 'one big party' is. Natuurlijk hebben we leuke feestjes en een fantastische showroom, maar er komt veel meer bij kijken. Wij geven voor een merk een boodschap door naar de consument. Dat is wat we doen, maar daar komen honderden aspecten bij kijken. Natuurlijk genereren we free publicity en organiseren we evenementen, maar we sturen er nooit zomaar een persbericht uit. We gaan op zoek naar het gevoel achter een merk, want daar draait het om."
Wil je je er een beeld bij vormen? Bekijk dan deze video over de wereld van So PR...
fout in embed: media provider niet ondersteund
So PR is van jou en Thijs Willekes, hoe is jullie rolverdeling?"Die hebben we niet en dat is misschien wel ons succes. We hebben een enorm goede wisselwerking. Nu is hij bijvoorbeeld druk met opnames van De Modepolitie, maar normaal zijn we hier allebei. We zijn yin & yang. Ik ben dan wel de drukke en hij de rustige factor. Maar we zijn allebei erg creatief."Als puber wilde je alles behalve de mode in, waarom stond je dat zo tegen?"Ik groeide op in een gezin waar alles om mode draaide. Als je dat de hele dag om je heen hoort, ben je dat heel snel zat. Ik was meer de filosoof, de schrijver. Maar van mode hield ik ook wel. Nu komt dat allemaal samen in mijn werk."
"Who is that crazy Dutch woman?"
Je schreef voor onder andere AvantGarde, wat was er eerst: de pr of het schrijven?"Dat is heel grappig gegaan. Ik zette Bles Publicity op en Jos Bles werd geïnterviewd door FashionCult. Ik kreeg dat interview ter controle en herschreef het volledig. Toen ik het terugstuurde mailde de toenmalige hoofdredacteur terug: 'Bedankt voor de wijzigingen, ps. wil je voor ons komen werken?' Dat deed ik en daarna trok Bastiaan van Schaik mij AvantGarde binnen."
De So Choco lijn van So PR met allerlei heerlijke smaken!
Zou je jezelf een work-a-holic noemen?"Ja en nee. Omdat ik mijn werk echt niet als werk ervaar. Ik ben meer een dream-a-holic. Op mijn blog uit ik dat ook, mijn blog gaat vooral over je dromen najagen, niet persé over mijn werk ook al raakt het elkaar vaak. Ik wilde nooit bloggen, maar werd omgepraat door Anouk van Creators of Desire en vier smekende oogjes in mijn team. Ik vroeg carte blanche en daar was mijn blog Meet Miss O."Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?"Er is geen gemiddelde werkdag." (lacht)Hoe ziet vandaag er uit?"Ik had besloten dat ik na acht maanden eindelijk vrij moest nemen. Mensen zeggen dat dat goed voor je is en ik dacht, daar moest ik maar eens naar luisteren. Dan probeer ik om niet naar mijn e-mail en social media te kijken. En iets met koffie en de hond uitlaten. Vandaag heb ik bijvoorbeeld serieuze dingen gedaan als de was opgehangen, ontzettend bevrijdend. Zestien telefoontjes die ik toch nog wilde plegen en ik las tussendoor nog even een boek uit. Om elf uur dacht ik, laat ik eens naar kantoor gaan. Nu zit ik hier. Maar een gemiddelde werkdag betekent 87 e-mails versturen, tientallen vragen beantwoorden hier tussendoor, afscheid nemen van onze grafisch vormgever en heel veel dropjes eten."De So.O T-shirtsMaar je bent nog steeds niet op vakantie, komt die er wel?"Ik heb één probleem, ik kan niet plannen. Ik laat ergens in de agenda zetten dat er in een bepaald tijdsbestek niet te veel meetings ingepland moeten worden en dan heb ik de kans om 's nachts te bedenken dat ik de auto pak en weg ga. Die vrijheid alleen al vind ik fijn. En of die vakantie er komt: wie weet!"En waar kwamen de T-shirts en de onlangs gelanceerde chocoladelijn vandaan?"Uit mijn brein. Het idee achter de T-shirts loopt al vijf jaar. Ik sta bekend vanwege mijn one liners en op een goed moment word je wakker en wil je ze op T-shirts drukken. Maar je doet het steeds niet, ook al weet je dat die T-shirts met quotes er aan komen. Dan zijn ze hip en doe je het natuurlijk helemaal niet. Maar nu toch maar wel."
"Mensen vinden het zelfs vreemd dat ik tijd maak voor vriendinnen"
Jullie importeren zelfs je eigen bier?"Ik ben strontverliefd op een klein landje dat Slovenie heet. Er zijn daar geweldige dingen te vinden en ik heb er blijkbaar een oog voor. Zo ging dat met het bier, maar ook met So Choco. Qua smaak- en merkbeleving werd ik verliefd op deze chocolade. Ik heb gewoon de fabrikant geschreven die bleek een enthousiaste 37-jarige Willy Wonka te zijn die daar wel zin in had. Thijs (Willekes red.) kwam toen vervolgens met de naam 'So Choco'. En het bier ging net zo. Ik proefte het en dronk het vervolgens altijd daar. Toen we op persreis naar Slovenie gingen -ik vind dat iedereen Slovenie moet ontdekken, dus ik heb die reis georganiseerd- dronk ook iedereen het bier. Ik was als enige met de auto en dus was mijn opdracht: neem dat bier asjeblieft mee naar Nederland. Zo gezegd, zo gedaan en na een kleine verantwoording aan de grens, was het hier. Iedereen vond het lekker dus toen heb ik de bierfabrikant gemaild. Maar ze vonden het natuurlijk bizar, ik, uit bierland nr. 1, wil dit bier uit Slovenie importeren. 'Who is this crazy Dutch woman?' We gaan er heel veel leuke dingen mee doen!"Odette (midden) en het So PR teamWaar ben je het meest trots op?"Trots is een emotie die ik niet heel goed ken. Maar als ik dan toch iets moet zeggen, sowieso mijn team!"Kelly Cutrone?"Dat is best raar. De dag dat je wakker wordt en mensen je vergelijken met een Amerikaanse vrouw. Ik heb niet heel veel van haar gevolgd. Ik weet alleen dat je bij haar naar buiten moet als je huilt, maar ik vind het een beter idee om Kleenex of mascara bij de hand te hebben. Ik heb wel eens haar website bekeken, maar ik heb als enige overeenkomst gezien dat zij in haar vrije tijd ook nog wel eens plaatjes van de natuur schiet. Verder weet ik het niet zo goed. Een eigen serie zie ik eigenlijk niet ziten, ik zie de toegevoegde waarde niet zo."
"Ik ben wars van heel veel dingen. Maar niet om het wars zijn."
Welke eigenschap verwachten mensen niet snel bij jou?"Dat ik tijdens een meeting heel graag bovenop de tafel ga zitten. Als kind zat ik altijd op de grond, maar dat is misschien een beetje vreemd tijdens een meeting. En ik ben wars van heel veel dingen. Niet om het wars zijn, maar ik voel niet de noodzaak om te voldoen aan een plaatje dat men voor ogen heeft naar aanleiding van mijn functie."Wat denk je dat mensen van je verwachten?"Mensen zijn geshockeerd dat ik hier niet in designerjurkjes met killer heels rondloop en soms zelfs mijn make-up niet bijwerk als er geen belangrijke meeting is op die dag. Ik reis naar rare landen en reed in auto's uit de jaren zestig en tachtig. Nu rijd ik in een doorsnee lease-bak, waarbij ik alleen vroeg: "Is dat ding zuinig?". Champagne en St. Tropez? Geef mij maar ons eigen bier en So Choco! Mensen denken heel rare dingen. Ze vinden het nu zelfs weleens vreemd dat ik ook gewoon tijd voor mijn vriendinnen maak. Een heel rare gewaarwording. Ook wordt er verwacht dat wij op slablaadjes kauwen 's middags, nee, wij lunchen gewoon."Fashionscene's Esmée met Odette in de So PR showroomWat is het nadeel van je vak?"Het is zo verdomd verslavend. Op nicotine na ben ik niet verslavingsgevoelig. Maar je ziet het al bij stagiaires. Als je de p-factor hebt, he bah wat klinkt dat vies, maar als je die hebt, dan raak je hier verslaafd aan. Het is die constante kick."
"Er leuk uitzien is niet zo moeilijk, maar weten waar je het over hebt"
Wat is de beste tip die je kunt geven aan meiden die de pr in willen?"Get real! Nee, dat klinkt stom. Maar echtheid is belangrijk. Durf echt jezelf te zijn. Probeer niet de massa te volgen. En natuurlijk: educate. Er leuk uitzien is niet zo moeilijk, maar weten waar je het over hebt. Dingen aanvoelen, zien, je moet weten waar je het over hebt. Dat is denk ik de belangrijkste tip die ik kan geven."Bekijk hier de website van So PR en neem hier een kijkje op het blog van Odette.