Nike is al langer dan een jaar bezig met het ontwikkelen van een hoofddoek voor Islamitische sporters. Na maandenlang zwoegen, is het sportmerk erin geslaagd om een praktische sporthijab te creeëren. Niemand minder dan atlete Zahra Lari zal de sporthoofddoek testen.
Het merk werkte samen met topatleten als Amna Al Haddad uit de Verenigde Arabische Emiraten, Nike+ Run Club Coach Manal Rostom en kunstschaatsster Zahra Lari om te bepalen hoe de hijab het best gemaakt kon worden. Want naast functionaliteit, moet de hijab natuurlijk wel voldoen aan de culturele eisen van vrouwelijke moslimatleten.
Om te zorgen dat de hoofddoek luchtig is, maar niet doorschijnend, is de hoofddoek gemaakt van lichtgewicht ademend polyester. De hijab komt in het zwart, grijs en donkerblauw op de markt. Uiteraard is de hoofddoek voorzien van het signature Nike-teken.
Kunstschaatsster Zahra Lari spreekt al vol lof over de hoofddoek. "I was thrilled and a bit emotional to see Nike prototyping a Hijab, I've tried so many different hijabs for performance, and ... so few of them actually work for me. But once I put it on and took it for a spin on the ice, I was blown away by the fit and the light weight."
Het nieuws volgde na de ‘’What Will They Say About You’’ campagne van het sportmerk, een video over sportvrouwen in het Midden-Oosten. Eerder werd ook een nieuwe Arabische optie gelanceerd op de Nike+ Training Club App. Nike is het eerste grote Amerikaanse sportmerk dat met een hoofddoek komt om in te sporten. De Hijab is in het voorjaar van 2018 verkrijgbaar.
Beeld: Nike