Het kiezen van de juiste aandrijving van je elektrische auto is essentieel. Weet je eigenlijk welke aandrijving je huidige auto nu heeft? Ook voor het verkopen van je auto is het van belang om te weten hoe je auto aangedreven wordt en welke aandrijving het beste is voor een elektrische auto.
Tegenwoordig komen er steeds meer nieuwe elektrische auto's met uitsluitend achterwielaandrijving op de markt. Achterwielaandrijving leek de afgelopen decennia langzaam te verdwijnen uit de folders van de meeste grote automerken. Een auto met achterwielaandrijving heeft het imago om bij uitstek geschikt te zijn voor sportief rijgedrag of zeer scherp rijdende auto's. Voor veel sportieve bestuurders is deze aandrijving dan ook onafscheidelijk verbonden met rijplezier.
Wat ook steeds vaker gebeurt om bijvoorbeeld voorwiel aangedreven auto’s extra (hybride) kracht te geven door de elektromotoren op de achteras van de auto te plaatsen. Of om een elektrische auto meer power te geven door twee assen aan te drijven in plaats van alleen een voor- of achteras.
Theoretisch kan de compacte elektromotor zowel voor als achter in de auto gemonteerd worden en de wielen op zowel de voor- als de achteras aandrijven. Een elektrische auto met achterwielaandrijving heeft een betere tractie op het wegdek dan een elektrische auto met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving kan eenvoudig vervaardigd worden door zowel voorin als achter in een elektromotor te plaatsen. Momenteel zijn voorwiel aangedreven ook nog steeds beschikbaar, bijvoorbeeld de Hyundai Kona.
Een vierwiel aangedreven auto is onder vele omstandigheden het veiligst en verdeelt het vermogen van de auto over alle vier de wielen. Die kunnen worden ondersteunt door een differentieel en/of een vergrendeling. Het systeem is onder meer te vinden op alle vierwiel aangedreven auto’s die bedoeld zijn voor off-road rijden (Jeep Wrangler, Land Rover Defender, etc.), als optie op verschillende modellen. Ook zijn ze beschikbaar op steeds meer elektrische modellen.
Vierwiel aangedreven auto’s zijn onder andere door de constructie duurder en zwaarder dan voor- of achterwielaandrijvers. Bovendien kan het type aandrijving invloed hebben op het energieverbruik, de veiligheid en het weggedrag met eventueel het daarbij behorende rijgenot.
Vierwielaandrijving is het meest geavanceerde aandrijfsysteem, maar kent ook nadelen. Om te beginnen zijn er aan een vierwiel aangedreven auto meer kosten verbonden. Een 4x4-systeem leidt tot een hoger brandstofverbruik en meer bandenslijtage (er is immers sprake van tractie op alle vier de wielen). Hierdoor moeten alle banden in principe tegelijkertijd vervangen worden. Sommige moderne auto’s hebben zogezegd niet-permanente vierwielaandrijving. Deze aandrijving schakelt handmatig of automatisch vierwielaandrijving in wanneer je dat echt nodig hebt.