Tomato girl make-up, latte make-up, glazed donut nails, de beauty trends die zijn vernoemd naar eten vliegen ons om de oren. De trends blijven maar komen en een ding valt ons direct op: de namen hebben vrijwel altijd met eten te maken. Gaat dit niet een beetje te ver? Wij zoeken het uit.
De trends die we hierboven noemden, komen voornamelijk van Tiktok. Een persoon die hier een grote rol in speelt is Hailey Bieber. Ze postte recent een video op Tiktok waarin ze haar volgers liet zien hoe ze een 'latte make-up look' deed en het internet werd wild. De latte make-up trend werd uitgebreid naar de espresso make-up look en het lijkt wel alsof iedereen fan is. Eerder waren Hailey's glazed donut nagels al trending en later kwam dankzij haar ook de 'strawberry make-up look' in de spotlights te staan. De make-up looks zijn vrij simpel. Latte make-up is een simpele bruine smokey eye, espresso make-up is een donkerdere versie hiervan. Maar waarom noemen we het dan niet gewoon een bruine smokey eye? Het feit dat we beauty vaak koppelen aan eten, heeft een reden. Dit heeft namelijk te maken met de verbinding tussen deze twee dingen die al eeuwenlang bestaat.
@haileybieber Latte Makeup 🥛☕️☕️ but let’s make it head to toe ✨ @rhode skin ♬ Beat - beaty
Eten en beauty zijn al ontzettend lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit komt doordat vrouwen vroeger vaak eten gebruikte als make-up. Denk aan de Romeinse tijd, de Middeleeuwen en zelfs tijdens de Tweede Wereld Oorlog. Vrouwen waren ontzettend creatief en vonden voor alles wel een oplossing. Na verloop van tijd werd de DIY make-up vervangen door make-up zoals we het nu kennen. Toch bleef eten ermee verbonden. Dat zien we nu nog steeds. Bijvoorbeeld in de vorm van producten die naar eten ruiken of smaken. Ook wordt eten nog steeds gebruikt als ingrediënt in make-up en skincare, denk aan watermeloen of avocado. Vroeger waren eten en beauty verbonden uit noodzaak, nu is het meer voor de leuk, maar dat maakt de verbintenis niet minder waardevol.
Als we naar de geschiedenis van make-up kijken, is het eigenlijk helemaal niet raar dat we nog steeds een linkje leggen tussen beauty en eten. Maar gaan de trends toch niet een beetje ver? Wij vinden van niet. Door de look namelijk een originele naam te geven, kan het zijn eigen leven gaan leiden. Het wordt direct herkenbaar en mensen weten hoe ze het moeten omschrijven wanneer ze erover praten. Door het te vernoemen naar eten, krijgt de trend ook een aantrekkelijke naam. Daarnaast kun je door de naam al vrij snel een beeld krijgen van hoe de look eruit ziet. Ook geef je de look hiermee een soort aesthetic. De tomato girl look, is bijvoorbeeld een look die wordt geassocieerd met Europese zomers, in de zon. Dus gaan de trends te ver? Nee. Krijgen we er wel honger van? Dat wel.