Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd en daarom is het zo heerlijk om je huis netjes in orde te hebben. Natuurlijk is het lastig om het altijd netjes te houden, vooral als je een drukke week achter de rug hebt of even de energie niet hebt. Wij delen verschillende tips om ervoor te zorgen dat je huis opgeruimd is, zelfs als je ontzettend drukke dagen hebt.
Als eerste is het belangrijk om te investeren in opbergers die passen binnen je interieur. Ga dus niet voor de goedkoopste mandjes, maar investeer echt in een mooie opberger waarbij het ook niet erg is als die iets in het zicht ligt. Denk aan mandjes van riet of leuke glazen potten met een houten deksel. Op deze manier stoor je je niet aan de opbergers.
Er zijn vaak meer plekken in huis beschikbaar dan je denkt om dingen op te bergen. Kijk eens of je genoeg ruimte hebt onder het bed waar je platte opbergboxen met beddengoed of winterkleding kan opbergen. Of hang aan je badkamerdeur een mandje met skincare. ook in de open ruimte onder de trap - mits je die hebt - kan je vaak spullen kwijt. Zo zijn er meer plekjes in huis waar je 'geheime opbergruimtes' kan spotten.
Na een lange werkdag kom je thuis, leg je je tas op de grond, je sleutels op tafel en al het andere wat je dagelijks gebruikt. Binnen no time is het een rommeltje, maar je hebt de spullen morgen weer nodig. Geen idee waar je het anders efficient kan opruimen. Herkenbaar? Creëer dan een plekje voor je dagelijkse spullen, hierdoor houd je het opgeruimd en weet je altijd alles snel terug te vinden. Zet bijvoorbeeld een klein kastje neer of koop een mandje voor je spulletjes die je in de gangkast kan zetten.
Het is heel belangrijk om je spullen te organizen en in te delen op categorie, zodat je alles goed weet terug te vinden. Verdeel je spullen in manden en dozen waar je per categorie iets opzet met een label, zoals 'sleutels' of 'elektronica'. Als je open kasten hebt, kan het ook mooi zijn om alle spullen op kleur te sorteren, waardoor het er meteen stylish uitziet.
Probeer elke maand even je huis onder handen te nemen. Zoek uit wat weg kan en houd de grote schoonmaak. Tip: plan elke dag ook even 5 minuten om alle spulletjes weer op de plek te zetten, zodat je dit niet pas die ene keer in de maand doet.
Lees ook: Dit is waarom een goede werk-privébalans belangrijk is