Met een fragiele zachtheid en een conceptuele precisie zorgt Dorhout Mees er wederom voor dat haar verhalende collectie La Belle Epoque omgezet wordt in een ervaring die nog lang op het netvlies van het publiek zal staan. “Het ging helemaal zoals het moest gaan. Perfect. Ik heb er even geen woorden voor.” 1870 “Ik heb een poëziealbum uit 1870 geërfd van mijn overgrootmoeder die het weer van haar overgrootmoeder overnam. Het is een boek met allemaal losse kaartjes met borduurwerk, prachtige poëtische teksten over liefde, het leven en de vriendschappen. In iedere bladzijde zit zoveel liefde. Poëziealbums werden doorgegeven om iemand anders iets van jezelf te geven. Dat deed zo veel met me.” Mees legt uit dat ze die onbezorgde en pure mentaliteit mist in de tegenwoordige tijd. “De vanzelfsprekendheid van die tijd is verdwenen en wordt in een mooi sprookje verteld als iets dat ooit was. Ik wil die gedachte juist nieuw leven inblazen.” En dat is goed gelukt. De pure schoonheid van de collectie wordt met zorgvuldige precisie gecombineerd met een tevreden breekbare gloed op de gezichten van de modellen. “Ik heb een aantal keer een model laten mijmeren op de catwalk. Haar stem is vervlogen in de tijd en daarmee refereer ik naar de vergankelijkheid van iets dat ooit was. De modellen hebben de bladzijden van mijn erfstuk letterlijk gedragen en daarmee hun lichaam omarmt met woorden uit het verleden.” Rondingen Terwijl Mees van de gelegenheid gebruik maakt om met haar modellen te poseren, glundert ze van trots. “Hier doe ik het voor”, zegt ze kalm. “Ik probeer altijd mijn collecties verder uit te kristalliseren en uit te diepen en het is voor mij heel belangrijk dat mijn label blijft groeien zonder de basis uit het oog te verliezen. Het moet mooi staan op een vrouwelijk lichaam en haar kracht en zelfverzekerdheid geven.” Mees wordt van alle kanten aangevlogen door enthousiaste vrienden, familie, fotografen en journalisten. “Het geheim van mijn succes?”, herhaalt ze voorzichtig de vraag die aan haar gesteld wordt. “Tijdens mijn tijd bij onder andere Tommy Hilfiger en Bruuns Bazaar heb ik een algemeen bewustzijn ontwikkeld dat bepalend is voor het succes van mijn label. Ik heb daar geleerd hoe belangrijk het is om in je ontwerpfase na te denken over hoe je jouw ontwerp op de markt brengt. Hoe ga ik dit produceren? Is het wel draagbaar? Hoe communiceert het met de consument als het op een hanger hangt in de winkel? Dat bewustzijn staat voor mijn tweede natuur.” Ze lacht. “Of misschien wel mijn eerste.” Interview: Yael Weijenberg